Extended reality (XR): een nieuw speelveld voor de sector?

Communication / News

Het rapport Belgian XR Landscape van Deloitte Digital en XR Valley toont een jong ecosysteem, vooral bestaande uit kmo’s en startups, dat zowel industriële toepassingen kan leveren als oplossingen voor onderwijs en gezondheidszorg kan ontwikkelen. Om dit speelveld beter te doorgronden, spraken we met Thierry Jourquin, coördinator van het HITT-initiatief (Human Interaction Technology Transfer) en een sleutelfiguur in de Belgische XR-scene. Zijn ervaring met het vertalen van immersieve gametechnologie naar industriële toepassingen laat zien dat het verhaal achter de cijfers minstens zo belangrijk is als de cijfers zelf.

Belgische kmo’s aan de frontlinie van XR

Uit de studie blijkt dat 42% van de Belgische XR-spelers kmo’s zijn en 27% startups, de meesten opgericht tussen 2015 en 2020. Het dominante businessmodel blijft B2B, met 45% van de bedrijven die uitsluitend in dat segment actief zijn. Thierry Jourquin benadrukt dat deze cijfers een belangrijke realiteit weerspiegelen: “XR-technologieën zijn poorten naar nieuwe werelden, maar een poort heeft pas betekenis als ze ergens naartoe leidt.” In België draait het daarom vooral om toepassingen en content, niet enkel om de technologie zelf.

(...)

Lees het volledige artikel in het nieuwste magazine of op pub.be