Leren lezen is voor kinderen niet altijd vanzelfsprekend. Hardop lezen is volgens studies een effectieve methode om beter te leren lezen én het leer- en leesplezier te bevorderen. FamousGrey en Ketnet vroegen zich af hoe ze kinderen hierbij nog meer kunnen enthousiasmeren en creeërden Ketnet DUB, een interactieve leesapplicatie die kinderen een stem in een tekenfilm laat inspreken. Ketnet DUB speel je op de tablet, vandaag het meest toegankelijke medium om kinderen te bereiken.
In het eerste avontuur van Ketnet Dub spelen de Ketnet-wrappers de hoofdrol. De animaties werden gecreëerd door illustrator en animator Mark Borgions. Kinderen kiezen een personage, gebaseerd op hun eigen leesniveau. Hoe hoger het leesniveau, hoe moeilijker de woorden zullen zijn. De leesniveaus zorgen steeds voor een aangepaste moeilijkheidsgraad. De app groeit dus mee met het niveau van het kind.
Op verschillende momenten in de tekenfilm valt de audio weg, een teken dat het kind mag gaan inlezen. De tekst verschijnt onderaan en wordt opgenomen door de recorder van de tablet. De stem wordt toegevoegd aan het filmpje en kan meteen herbekeken of gedeeld worden. Kinderen kunnen zo vaak ze willen proberen, een andere aflevering inspreken of een ander personage of leesniveau kiezen.
Dat de applicatie nu gelanceerd wordt, is geen toeval. In maart is het ook Jeugdboekenmaand, een initiatief van Iedereen Leest, een organisatie die leesbevorderingsprogramma’s voor jong en oud initieert en coördineert. Iedereen Leest hielp ook de verschillende leesniveaus binnen de applicatie bepalen.
Ketnet DUB is gratis beschikbaar voor Apple en Android via dub.ketnet.be.
FamousGrey creeërde voor Ketnet DUB een televisiespot, twee radiospots en vier campagnes in print. De insteek is steeds dezelfde. Kinderen spreken woorden verkeerd uit waardoor ze andere grappige woorden creëren. De ouders zijn steeds in de buurt om de juiste klemtoon te leggen en ze te verbeteren. Een besluit dat luidop lezen, de beste manier is om te leren lezen.
Credits
Client: Ketnet
Client contacts: Griet Verbruggen, Maarten Janssen, Hanne Laureys, Bob Madou
Agency: FamousGrey
Excecutive CD: Katrien Bottez
Creative Team: Chiara Scherpereel, Diederik Jeangout
Copywriter : Chiara Scherpereel, Joanna Ryckaert
Digital Project leader: Bart Segers
Brand Leader: Lore Debulpaep
Business Director: Mieke Van de Gehuchte
PR Manager: Liedewij Verbiest, Anne-Cécile Collignon, Liesbeth Pyck
Future Technology Officer : Gregory Roekens (Grey)
App Development: 4129Grey
Web Development : Arno Van Biesen
Design: Laurens Groven, Ken Wuytack
Production Director: Emily Rammant
TV-producer: Loes Fierens
Production: Czar
Executive producer : Eurydice Gysel
Producer: Nele Carlier
Director: Toon Aerts
DOP: Brecht Goyvaerts
Post-production: Czar
Soundstudio TV campaign: Cobra Radio Brewery
Soundstudio radio campaign: Sonicville
Illustrator print campaign : Ruslan Suleimanov (Artbox)
App and Story « Paniek in Hamsterdam »
Director/illustrator: Mark Borgions
Animation: Mark Borgions, Geertjan Tillmans, Michélé De Feudis
Scenario Philippe Verkinderen
Sound Cobra Radio Brewery
Music Ad Cominotto
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]