FamousGrey en Ketnet lanceren Ketnet Dub

Ketnet Dub

Crea / News

Ketnet DubLeren lezen is voor kinderen niet altijd vanzelfsprekend. Hardop lezen is volgens studies een effectieve methode om beter te leren lezen én het leer- en leesplezier te bevorderen. FamousGrey en Ketnet vroegen zich af hoe ze kinderen hierbij nog meer kunnen enthousiasmeren en creeërden Ketnet DUB, een interactieve leesapplicatie die kinderen een stem in een tekenfilm laat inspreken. Ketnet DUB speel je op de tablet, vandaag het meest toegankelijke medium om kinderen te bereiken.
Ketnet DubIn het eerste avontuur van Ketnet Dub spelen de Ketnet-wrappers de hoofdrol. De animaties werden gecreëerd door illustrator en animator Mark Borgions. Kinderen kiezen een personage, gebaseerd op hun eigen leesniveau. Hoe hoger het leesniveau, hoe moeilijker de woorden zullen zijn. De leesniveaus zorgen steeds voor een aangepaste moeilijkheidsgraad. De app groeit dus mee met het niveau van het kind.

IMG_0071

Op verschillende momenten in de tekenfilm valt de audio weg, een teken dat het kind mag gaan inlezen. De tekst verschijnt onderaan en wordt opgenomen door de recorder van de tablet. De stem wordt toegevoegd aan het filmpje en kan meteen herbekeken of gedeeld worden. Kinderen kunnen zo vaak ze willen proberen, een andere aflevering inspreken of een ander personage of leesniveau kiezen.Ketnet Dub

Dat de applicatie nu gelanceerd wordt, is geen toeval. In maart is het ook Jeugdboekenmaand, een initiatief van Iedereen Leest, een organisatie die leesbevorderingsprogramma’s voor jong en oud initieert en coördineert. Iedereen Leest hielp ook de verschillende leesniveaus binnen de applicatie bepalen.

Ketnet Dub

Ketnet DUB is gratis beschikbaar voor Apple en Android via dub.ketnet.be.

FamousGrey creeërde voor Ketnet DUB een televisiespot, twee radiospots en vier campagnes in print. De insteek is steeds dezelfde. Kinderen spreken woorden verkeerd uit waardoor ze andere grappige woorden creëren. De ouders zijn steeds in de buurt om de juiste klemtoon te leggen en ze te verbeteren. Een besluit dat luidop lezen, de beste manier is om te leren lezen.

Credits

Client: Ketnet

Client contacts: Griet Verbruggen, Maarten Janssen, Hanne Laureys, Bob Madou

 

Agency: FamousGrey

Excecutive CD: Katrien Bottez

Creative Team: Chiara Scherpereel, Diederik Jeangout

Copywriter : Chiara Scherpereel, Joanna Ryckaert

 

Digital Project leader: Bart Segers

Brand Leader: Lore Debulpaep

Business Director: Mieke Van de Gehuchte

PR Manager: Liedewij Verbiest, Anne-Cécile Collignon, Liesbeth Pyck

 

Future Technology Officer : Gregory Roekens (Grey)

App Development: 4129Grey

 

Web Development : Arno Van Biesen

Design: Laurens Groven, Ken Wuytack

 

Production Director: Emily Rammant

TV-producer: Loes Fierens

Production: Czar
Executive producer : Eurydice Gysel

Producer: Nele Carlier

Director: Toon Aerts

DOP: Brecht Goyvaerts
Post-production: Czar

Soundstudio TV campaign: Cobra Radio Brewery
Soundstudio radio campaign: Sonicville

Illustrator print campaign : Ruslan Suleimanov (Artbox)

Ketnet Dub 

App and Story « Paniek in Hamsterdam »

 

Director/illustrator:                                           Mark Borgions

Animation:                                                                Mark Borgions, Geertjan Tillmans, Michélé De Feudis

Scenario                                                    Philippe Verkinderen

Sound                                                                            Cobra Radio Brewery

Music                                                          Ad Cominotto

Ketnet Dub