FeWeb waarschuwt: “Eerst een plan, dan een platform!”

Elke webshop heeft recht op een business plan, een digitale strategie en een professionele uitvoering. Een digitale professional helpt KMO’s om online succes te boeken. Met het platform ElkeZaakOnline.be zette Bpost zijn eerste stappen in de digitale wereld. Voor het opzetten van een eenvoudige webshop heeft de starter nu een ruime keuze uit gelijkaardige diensten van Gouden Gids, Telenet, Proximus en vele andere binnen- en buitenlandse spelers.
De federatie van digitale bedrijven FeWeb verwelkomt Bpost in de digitale sector, maar waarschuwt de ondernemer die de eerste stappen zet in e-commerce: de uitdaging ligt niet in het opzetten van een webshop, maar wel in het behalen van succes. De organisatie ziet vele e-commerce projecten falen door een gebrek aan een plan, inzicht en kennis.
Starten in e-commerce doe je niet met een blinddoek aan
“Vele startende webshopondernemers beschikken over een uitstekende kennis van hun producten en sector, maar proberen hun gebrek aan digitale kennis op te vangen met een tool. De weg naar succes leg je echter niet af met een blinddoek aan,” waarschuwt Peter Ryckaert, voorzitter van FeWeb. “Elke onderneming start met een business plan. Dat verplicht de ondernemer na te denken over zijn/haar propositie, de aangeboden producten en diensten, de directe en indirecte concurrenten, de precieze doelgroep, de investeringen, etc. Dat geldt ook voor e-commerce. Het toenemende aanbod om bedrijven te laten proeven van digitaal ondernemen kunnen we enkel toejuichen vanuit FeWeb. Maar zoals in elke sector geldt ook hier: bezint eer ge begint!”
“De keuze van een platform of technologie maakt men in functie van het business plan en niet andersom. Elke technologie heeft zijn voor- en nadelen. Voor sommige kleine projecten kan het opzetten van een webshop via een ‘one-stop-shop’ een goedkope oplossing zijn,” besluit Ryckaert. “Toch blijft het nodig om een wel overdacht bedrijfsplan op te stellen en na te gaan hoe je achteraf je klanten- en verkoopgegevens nog uit het platform kan halen. En dient er nog steeds budget voorzien te worden om bezoekers naar de webshop te trekken en ze om te zetten naar kopers.”
Om KMO’s te inspireren verzamelde FeWeb op de website DigitalChamps.be getuigenissen van ondernemers over hun digitale aanpak, cases uit diverse sectoren, een starters toolbox in samenwerking met Unizo en een digitale bedrijvenzoeker om de juiste partner te kiezen.
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]