Een frisse wind voor Chouffe

4schools / Crea / News

Dit is Marcel. Een kabouter, ja. Maar vooral een gids. Een wandelgenoot. Een ambassadeur van het avontuur. Sinds 1982 sleept hij zijn klompen door de Ardennen en zijn baard in de glazen van liefhebbers van goed bier. Maar ja. Zelfs iconen moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Zonder hun legende te verraden. Zonder hun ziel te verliezen.

Air tekent voor de rebranding van Chouffe. Chouffe, ontstaan in het kleine dorpje Achouffe, in het hart van de Belgische Ardennen, heeft zich sinds de jaren 1980 opgeworpen als een symbool van authenticiteit, gezelligheid en fantasie. Zijn unieke universum, zijn ondeugende karakter en zijn lokale verankering hebben het tot een echt icoon van het Belgische ambachtelijke bier gemaakt, zowel in België als internationaal.

Maar een icoon vernieuwen is niet vanzelfsprekend. Chouffe is een merk dat wordt gedragen door een trouwe gemeenschap, die zeer gehecht is aan het imago van het merk, dat volgens de fans “prima is zoals het is”. Om echter nieuwe generaties te blijven aanspreken, moest het merk evolueren zonder zijn karakter te verliezen. Chouffe moest worden vernieuwd om nieuwe doelgroepen aan te spreken, maar tegelijkertijd de sterke emotionele band met zijn historische drinkers behouden.

Om dit te bereiken, koos Air ervoor om nauw samen te werken met de consumenten van Chouffe. Bij elke stap in het proces werkte het merk met hen samen om het merkplatform te ontwikkelen, totdat het een nieuw terrein belichaamde dat uitnodigt om eropuit te gaan, het avontuur in het dagelijks leven te beleven en dit samen te delen.

Visueel gezien lag de uitdaging in het vinden van het juiste evenwicht: hoe kon het merk gemoderniseerd worden zonder de trouwe fans te verliezen? Het antwoord was om Marcel nog iconischer te maken. Hij staat nu rechtop, klaar om bierliefhebbers naar nieuwe avonturen te leiden. Van SKU tot SKU zal hij nieuwe werelden verkennen, zonder zijn speelse en innemende karakter te verliezen. Om de continuïteit te behouden, bleef Air samenwerken met de oorspronkelijke illustrator, maar met een lichtere, levendigere ‘ets’-stijl. Het kleurenpalet werd vereenvoudigd en gedurfder gemaakt, en de nieuwe typografie, die als logo fungeert, is rechtstreeks geïnspireerd op de wereld van avontuur en buitensporten.

Ook het creatieve proces was innovatief. Chouffe en Air hebben een unieke kwalitatieve pre-test uitgevoerd, waarbij ze rechtstreeks in contact zijn getreden met consumenten in bars in Brussel, Parijs en Amsterdam. Tegelijkertijd heeft een tool voor kunstmatige intelligentie het mogelijk gemaakt om snelle en nauwkeurige kwantitatieve tests uit te voeren, waarbij de warmte van het terrein werd gecombineerd met de efficiëntie van gegevens. Door deze combinatie van mens en technologie kon elk detail van het ontwerp worden verfijnd, wat onmiddellijk succes opleverde toen de nieuwe flessen in de schappen kwamen te staan.

Ten slotte bleef deze rebranding niet beperkt tot de verpakking. Air heeft het hele universum van Chouffe herzien, van branding tot communicatie, via activeringen, digitale assets en de eerste lanceringscampagne met een film die deze vernieuwing viert. Een integraal rebrandingproject, van inhoud tot vorm, dat het strategische, creatieve en ambachtelijke vermogen van Air illustreert om iconische merken te begeleiden in hun evolutie en hen te helpen hun plaats te vinden en relevant te blijven in de hedendaagse cultuur. Ouf!

 

CREDITS

Client : Chouffe

Client contact : Sophie Massart, Claire Seredynski

Agency : Air ​ 

Strategic Director : Michelle Defooz ​ ​ ​ 

Client Manager : Margaux Doucet, Julie Demoulin

Creative Director : Creative Council

Creatives : Edouard Coune, Anouk Lemm, Arnaud Bailly

Creative Designer : Aurélie Prestigiacomo, Edouard Coune

Graphic Designer : Chrisophe Liekens, Killian Vogel

Motion Designer : Arthur Dubois, Boris Delire

Agency Producer : Fiona Chevalier

Production house : LesMecs

Film Production : LesMecs

Director : ​ Puck Litaay