Gekozen Merk van het Jaar, of wanneer de stem van de consumenten merken erkent en waardeert

Communication / News / Gesponsorde inhoud

{PARTNER CONTENT}

In een context van groeiend wantrouwen biedt het logo “Gekozen Merk van het Jaar” merken een authentieke en waardevolle erkenning van de consument. Het is een onmiskenbaar voordeel om zich te onderscheiden en klantentrouw op te bouwen. Interview met Philippe Gelder, President & CEO Voted Product of the Year Worldwide, en Chadia Lombré, Head of Sales België en Nederland.

Hoe verklaart u het groeiende succes van het logo “Gekozen Merk van het Jaar”?

P. G.: Na bijna 40 jaar bestaan van het logo "Gekozen Product van het Jaar" en zijn recente declinatie, "Gekozen Merk van het Jaar", begeleidt het merken bij het opbouwen van een duurzame relatie met hun klanten. En daarin schuilt precies de toegevoegde waarde: in een wereld waar het consumentenvertrouwen broos is, moeten merken zich onderscheiden en vertrouwen opbouwen, gebaseerd op hun vermogen om te innoveren, zich in te zetten – met name voor het milieu –, en aandacht te hebben voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

C. L: Des te meer omdat de strijd op het moment van de keuze hevig is, vooral met lowcostalternatieven die offensiever de strijd aangaan met de traditionele merken, waardoor de rangorde qua marktaandeel wordt verstoord.

Een van de argumenten van het logo "Gekozen Merk van het Jaar" is de gebruikte methodologie. Kunt u ons uitleggen waarom die zo essentieel is in uw aanpak?

Ph. G: De toekenning van het logo “Gekozen Merk van het Jaar” of “Gekozen Winkelketen van het Jaar”, net zoals “Gekozen Product van het Jaar” en de huismerkenversie ervan, is gebaseerd op een certificering die voor 100% wordt toegekend door consumenten, volgens een rigoureuze methodologie uitgevoerd door onafhankelijke instituten en onder toezicht van Deloitte.

C. L: Consumenten worden betrokken bij beide fasen van de methodologie: tijdens de ervaring, wanneer ze geconfronteerd worden met het merk of het gebruik ervan, en tijdens de perceptiestudie. Elk jaar zijn het dus duizenden consumenten die de kandidaat-merken evalueren.

Hoe helpt de erkenning "Gekozen Merk van het Jaar" merken bij hun ontwikkeling?

Ph. G: Ik sta mezelf toe hier de verantwoordelijken van de bekroonde merken te citeren, want uiteindelijk kunnen zij het het best verwoorden. Velen van hen vertellen ons dat deze erkenning, in een zeer competitieve markt, bijdraagt aan een sterkere merkwaardering en het vertrouwen versterkt van zowel klanten als partners. En tegenover retailspelers weegt het label “Gekozen Merk van het Jaar” natuurlijk bijzonder zwaar door. Voor anderen is de erkenning “Gekozen Merk van het Jaar” een belangrijk element van geruststelling voor klanten die het merk nog niet kennen. Het is ook een waarborg van sérieux, engagement, transparantie en doeltreffendheid.

C. L: En op zakelijk vlak is het logo een versneller van vertrouwen, en dus ook van groei en klantentrouw. Voor de derde editie werden merken zoals Lily’s Kitchen, Lunettes pour tous en Night Orient, die nog weinig bekend zijn op de Belgische markt, bijvoorbeeld uitgeroepen tot Gekozen Merk van het Jaar. Dit bewijst dat merken met een nog beperkte naamsbekendheid gevestigde namen kunnen uitdagen.

Zijn er naast commerciële voordelen ook minder zichtbare, maar even essentiële impacten voor de bekroonde bedrijven?

Ph. G: Ja, het logo “Gekozen Merk van het Jaar” heeft meerdere impacten en raakt verschillende dimensies binnen het bedrijf. Het verkrijgen van het logo getuigt in de eerste plaats van hun vermogen om te innoveren, te luisteren naar de verwachtingen van de klant en in te spelen op de uitdagingen van deze tijd. Voor de communicatienoden van merken is het logo een krachtig middel om hun verhaal te vertellen, te overtuigen en hun reputatie te versterken.

Tot slot mogen we het eerste publiek van het merk niet vergeten: de interne teams. Een bekroning is een mooie erkenning van het werk van alle medewerkers.

Naast het logo voor de winnende merken krijgen de deelnemers aan de wedstrijd ook toegang tot exclusieve marktanalyses.

C. L: Om deelnemende bedrijven te helpen bij het sturen van hun strategie, krijgen alle deelnemers toegang tot online onderzoeksrapporten die – dankzij talrijke inzichten en informatie – een verfijndere en effectievere aansturing van hun marketingacties mogelijk maken. Ze beschikken bovendien over citaten van échte consumenten die ze kunnen inzetten in al hun communicatiemiddelen. Deze rapporten zijn volledig autonoom toegankelijk (24/7 beschikbaar, exporteerbaar in één klik), met tal van filtermogelijkheden en interactieve grafieken.

Wat zijn de richtlijnen voor een optimaal gebruik van het logo?

C. L: Het logo is het meest doeltreffend wanneer het wordt geïntegreerd in alle merkcommunicatie: in verkooppunten, op de website, in merk- en promotiecampagnes via klassieke en digitale media, in persberichten, enzovoort.

Ph. G: En het werkt! Bekroonde merken hebben ons verteld dat creaties waarin het logo geïntegreerd is, een hogere klikratio behalen dan die waarin het logo ontbreekt.

Een laatste woord ter afsluiting?

C. L: In de huidige consumptiecontext krijgt het logo des te meer betekenis: in een markt met een overvloed aan keuzes helpt het consumenten bij hun beslissing en leidt het hen naar merken die als deugdzamer worden erkend en die verantwoordelijker aankoopgedrag stimuleren.

Ph. G: De concurrentie tussen merken onderling en hun uitdagers is zo hevig dat de strategie rond het gebruik van “Gekozen tot Merk van het Jaar” op lange termijn moet worden opgebouwd. “Gekozen Merk van het Jaar” is eigenlijk een beetje zoals het wereldkampioenschap: het wordt elk jaar opnieuw ingezet!