De laatste weken zagen we een controverse opkomen tegen Google. Verschillende grote Britse en Amerikaanse merken (AT & T, Marks & Spencer, RBS en HSBC, McDonalds, Downing Street, Havas, BBC en Guardian) hebben hun reclame op YouTube ingetrokken om niet langer geassocieerd te worden met bepaalde content (controversiële content, content op niet toegelaten websites, etc).
« Zolang Google de garantie niet kan geven dat dit niet opnieuw zal gebeuren, halen wij onze reclame weg op de platformen van Google, » klonk het bij AT&T in een mail aan Agence France-Presse. Natuurlijk dateert deze controverse niet van gisteren, maar deze keer wordt Google gedwongen om te reageren. De internetgigant verontschuldigt zich dus en engageert zich zelfs publiekelijk om « veranderingen door te voeren die merken meer controle zullen geven op de plaatsen waar hun advertenties verschijnen. »
« We willen onze excuses aanbieden aan onze partners en adverteerders die hun reclame hebben zien verschijnen bij controversiële inhoud. We nemen dit probleem heel ernstig, » klonk het bij Matt Brittin, voorzitter van Google voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika, in een persbericht. « Wij zullen ons best doen om ons reclamebeleid te verhogen, de controles te vereenvoudigen, automatische veiligheidsvangnetten toe te voegen en sneller te proberen handelen wanneer het nodig is. »
Belangrijk om weten is dat de aan- en verkoop van advertentieruimte op Google of YouTube uitgevoerd wordt door een geautomatiseerd systeem met algoritmen. Volgens een blogpost, gepubliceerd op dinsdag op de website van de internetgigant, heeft commercieel directeur van Google Philipp Schindler de inhoud van de pagina’s waarop de advertenties van hun adverteerders verschijnen effectiever gecontroleerd. Na het besluit van AT&T heeft Google het volgende openlijk verkaarlaard: « we geven geen commentaar op individuele klanten, maar we zijn begonnen met een grondige herziening van ons advertentiebeleid. »
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]