Het Nieuwsblad en AKQA lanceren creatieve polls voor de gemeenteraadsverkiezingen

Crea / News

Het Nieuwsblad heeft de grootste regioredactie van Vlaanderen. Daardoor weten zij als geen ander wat leeft in jouw buurt. En dat maakt van hen de perfecte informatiebron voor de gemeenteraadsverkiezingen. Om dat aan te tonen bedacht AKQA Brussels creatieve polls rond de lokale verkiezingen. 

Het Nieuwsblad trok naar openbare plaatsen en hield atypische polls. Die kregen heel wat bekijks en tonen aan hoe lokale bewoners meeleven met de lokale verkiezingen. In Gent konden klanten van de supermarkt op een creatieve manier hun politieke voorkeur tonen met hun winkelkarretje. Een rij kiezen is meteen ook kiezen voor een kandidaat-burgemeester. Dat experiment leverde vanuit de lucht een mooie grafiek op. In Oostende werd dan weer één van de typische banken op de zeedijk een politiek peilingsinstrument. 

De ongewone peilingen vormen de kern van een campagne die vanaf vandaag loopt op TV, in cinema’s, online video, radio, print en social media. En dat tot en met 13 oktober, de dag waarop Vlamingen in elke gemeente naar de stemhokjes trekken.

Credits: 

Client: Nieuwsblad
​Client contacts: Dries Vereecke, Liesbet Brigou, Liesbeth Van Impe

Agency: AKQA Brussels

Executive Creative Director: Peter Ampe

Creative Team: Jan Schoofs & Jonas Caluwé
​Strategic Planner: Aze Van Coillie
​Account Director: Marko Van Dyck
​Account Manager: Marie Van Den Einde

Head of Production FamousGrey: Myriam Maes
​Agency & Post-Producer FamousGrey: Bram Busschots

Videographer and photographer: Felix Verhous & Jelle Joly

Decor: Plug n’Play

Post-production: Sven Vanhee for FamousGrey Productions
​Sound production: Mathieu Savenay & Eli Sundermann for FamousGrey Productions