Hoe wit zijn onze opleidingen?

Communication / News

Een samenleving met een plek voor iedereen, zo zou het moeten zijn. Toch werken (te) weinig mensen met een andere achtergrond in onze sector. Waar loopt het mis? Zijn we niet aantrekkelijk genoeg? Of zijn er simpelweg geen kandidaat-sollicitanten, omdat zij de weg niet vinden naar het juiste onderwijs? Nochtans wordt er vanuit Vlaamse onderwijsinstellingen veel inzet geleverd om hier iets aan te doen.

Een kleine situering: het percentage studenten met diversiteitskenmerken stijgt wel ieder jaar, maar het gaat traag. Voorlopig zijn die cijfers daarom ook nog niet representatief (genoeg). “Een hoger onderwijs-probleem tout court,” klinkt het bij Ahmed Chouyouhi, adviseur onderwijscommunicatie voor studenten met diversiteitskenmerken aan KU Leuven en zijn collega Joyce Koeman, stafmedewerker diversiteitsbeleid. “Het hoger onderwijs is over het algemeen nog steeds geen weerspiegeling van onze samenleving. Want hoewel we ook heel wat internationale studenten hebben, zijn we nog steeds een redelijk witte universiteit. Heel wat toekomstige studenten ervaren dan ook onzekerheid vanuit de schrik geen aansluiting te kunnen vinden.” Toch hebben we baat bij een diverse samenleving. “Hoe meer inzichten, hoe meer analyses, onderzoeken en dus ook oplossingen. We hebben er dus alle belang bij om diverse talenten aan te trekken. Bovendien hebben scholen een maatschappelijke rol te spelen: streven naar gelijke kansen voor iedereen en ervoor zorgen dat ook de ondervertegenwoordigde groepen kunnen doorstromen naar de arbeidsmarkt.”