Hulplijn 1712 en Publicis Groupe maken slachtofferverhalen hoorbaar

4schools / Crea / News

In 2024 ontving 1712, de hulplijn voor vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling, maar liefst 9.594 oproepen over 13.281 (mogelijke) slachtoffers - een gemiddelde van 26 oproepen per dag. Deze cijfers komen uit het jaarrapport van 1712, dat werd vormgegeven en gelanceerd door Publicis Groupe België.

Om deze cijfers tastbaar te maken en de stem van slachtoffers te laten weerklinken, vond op dinsdag 18 maart een krachtige sensibiliseringsactie plaats in station Antwerpen-Centraal. In de grote hal stond een telefooncel met 26 rinkelende telefoons, elk symbool voor een dagelijkse oproep naar 1712. Wie een hoorn opnam, hoorde een aangrijpende getuigenis van een slachtoffer, omstaander of pleger.

De impact van deze verhalen werd versterkt door een pakkende live-performance van danser en choreograaf Joffrey Anane en dansers Yamuna Kyamo en Nico Chanh Leroy. Hun choreografie, geïnspireerd door de emotionele realiteit achter de cijfers, bracht de ernst van geweld en misbruik op een intense en beklijvende manier tot leven.

Het jaarrapport van 1712 biedt een diepgaand overzicht van wie contact opnam met de hulplijn en welke stappen in 2024 werden gezet om geweld en misbruik bespreekbaar te maken.

“Publicis Groupe maakt de verhalen waar we ons dagelijks voor inzetten hoorbaar en tastbaar. De telefooncel is een krachtig medium om mensen bewust te maken van de harde realiteit, maar ook dat hulp steeds beschikbaar is voor iedereen,” aldus Kasia Uzieblo, Vlaams Coördinator bij hulplijn 1712.

Ontdek het jaarrapport van 1712 op www.1712.be.

Credits:

Client: 1712
Kasia Uzieblo, Vlaams Coördinator 1712
Agency
Account: Tibo De Coker, Anaïs Van Der Heyden, Renée Peirsman Sr Brand & Campaign Strategist: Nicolas Vergauwen
Head of PR & Influence: Astrid Mattelaer
Creative Director: Maarten De Maayer
Creatives: Steve Maes, Jannes Deschacht
Head of Content: Joyce Poelmans
Content Managers: Mayte Destino, Febe Bomans Social Project Manager: Marylou Lalu
Traffic Manager: Julie Maris
Head of Production: Anne-Laure Bousseau Head of Art: Sacha Lempereur
Design & DTP Lead: Romaine Dhainaut Creative Designer: Natacha De Nauw
Sr Chromist & Retoucher: François Baudon Print Producer: Marleen Hemeleers
Head of Moving Images: Marc Van Buggenhout Sound Lead: Tom Garcia
Sound Producer: Saartje Goris
Sound Engineer: Mathias Lewis
Activation Agency: Mojuice