Ikea en Eva Mouton bannen wegwerpplastic

Sinds 1 januari 2020 vindt u geen plastic wegwerpproducten meer bij Ikea. Tegen 2030 wil de meubelgigant klimaatpositief zijn en enkel nog hernieuwbare en gerecycleerd plastic gebruiken in het assortiment en de verpakkingen. Het bedrijf wil, naast tal van andere initiatieven, zo een antwoord bieden op de vraag van klanten om te kunnen bijdragen aan een circulaire economie.
In de voorbije tien jaar werd het gebruik van plastic in verpakkingen al van 12% tot 6% verminderd, met als doelstelling dit tot 3% te verminderen tegen 2030. Het plastic dat nog gebruikt zal worden voor verpakkingen zal dan enkel nog van biologische oorsprong zijn.
De inzet voor duurzamer plastic maakt deel uit van de ambities om Ikea producten op basis van circulaire design principes te ontwerpen tegen 2030: gemaakt om hergebruikt, versteld, verkocht of gerecycleerd te kunnen worden, met zo weinig mogelijk afval als resultaat. “Ikea wil een positieve impact hebben op mensen en onze planeet,” legt Caroline Gastaud, sustainability manager bij Ikea België, uit. “We willen bijdragen aan een wereld met minder afval door zelf een bijdrage te leveren en ook mensen te inspireren. Met onze omvang kunnen we duurzaamheid als een betaalbare en eenvoudige keuze aanbieden voor vele mensen. Wegwerpplastic bannen is één van de vele stappen die we nemen in de juiste richting.”
Sinds het begin van dit jaar zijn er bij Ikea België geen rietjes, borden, bekers, hondenpoep-, diepvries- en vuilniszakken uit wegwerpplastic meer te vinden in het assortiment. De overschotten van producten uit wegwerpplastic werden verzameld en zullen in samenwerking met Renewi worden gerecycleerd. Ook in de restaurants en bistro’s voert Ikea België progressief duurzame alternatieven in. Plastic rietjes, borden, bekers en bestek zijn vervangen door alternatieven gemaakt van papier uit duurzaam beheerde bossen en met een coating van bioplastic gemaakt van rietsuiker. Ondertussen werkt Ikea een plasticvrije oplossing.
Om de ambities van Ikea voor 2030 met betrekking tot plastic in de verf te zetten, besloot Ikea België om samen te werken met cartooniste Eva Mouton. In haar tekeningen vertaalt de illustratrice hoe Ikea duurzame oplossingen biedt voor het dagelijkse leven.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]