In de bijenkorf van Michael Marchand

News / People

Zijn naam klinkt vertrouwd in de gangen van bureaus als Mojo Agency, ICF Next en vele andere, waar hij als onafhankelijk strateeg meebouwt aan creatieve campagnes.  Daarnaast geeft Michael Marchand les aan het IHECS. Maar wanneer hij even niet met strategieën en concepten bezig is, vindt hij rust en focus bij zijn bijen. 

Na jaren in de abstracte wereld van de reclame voelde Michael Marchand de behoefte om weer met iets tastbaars aan de slag te gaan. Zo ontdekte hij de fascinerende wereld van de imkerij. Hij nam de tijd om zich goed in te werken, want imkeren doe je niet zomaar. Het is een vak apart dat niet alleen kennis en respect voor de natuur vereist, maar ook goed risicobeheer.

Wat houdt een gemiddelde dag als imker in?

Michael Marchand: “Van april tot september reserveer ik één dag per week voor mijn bijen. Je moet altijd vooruitdenken: materialen klaarmaken en checken of je alles bij je hebt voordat je naar de bijenstand gaat. Ter plaatse observeer ik de bijen, kijk ik of alles in orde is, of er Aziatische hoornaars in de buurt zijn en of er activiteit rond de korf is. Het is fysiek zwaar werk en na zo’n dag ben ik helemaal uitgeteld. Maar dat moment wanneer je thuiskomt en je gewoon even niets hoeft te doen? Heerlijk.”

Wat doe je met de honing die je oogst?

Michael Marchand: “Ik verkoop de honing tijdens opendeurdagen van ‘Jardin d'Abeilles’, een imkerschool die ik begeleid via de vereniging waar ik lid van ben. Daarnaast geef ik het ook vaak aan vrienden en kennissen. Meestal is het snel uitverkocht. Soms vragen collega’s ernaar, en in de bureaus waar ik werk, word ik wel eens gevraagd om een paar potjes aan de receptie te zetten.”

(...) 

Lees het volledige artikel hier