{Interview} Ann Hoerée: CommPass zet jong Belgisch mediatalent in de kijker

Communication / News

Terwijl de Belgische mediasector zich blijft heruitvinden, kiest CommPass ervoor om te investeren in de nieuwe generatie. Met 33 to Follow, een jaarlijks initiatief in samenwerking met PUB, MediaSpecs en Media Marketing, zet de organisatie jonge professionals in de schijnwerpers die vandaag al de toekomst van onze industrie vormgeven.

Of ze nu actief zijn bij een agentschap, mediaregie, adverteerder of in aanverwante structuren — deze talenten jonger dan 33 jaar onderscheiden zich door hun impact, creativiteit en visie. Met dit project wil CommPass niet alleen hun bijdrage waarderen, maar ook een moment van erkenning en zichtbaarheid bieden aan een generatie die onze jobs met durf en nieuwsgierigheid herdefinieert.

De knipoog naar Club33, de jongerencommunity van CommPass, is duidelijk: dezelfde energie, dezelfde ambitie, dezelfde drang om grenzen te verleggen. De inzendingen voor deze eerste editie zijn geopend tot 14 oktober 2025.

PUB ging in gesprek met Ann Hoerée, directrice van CommPass, over het project, haar visie en haar ambities voor de sector.

LEES OOK: 33 to Follow: nog tot 14 oktober de tijd om jong mediatalent te nomineren!

Wat bracht jullie op het idee om 33 to Follow te creëren, en waarom hebben jullie gekozen voor het getal 33 als symbool?

Ann Hoerée: Het idee is ontstaan tijdens een lunch die we vorig jaar organiseerden, samen met onze voorzitter Gino Baeck, ondervoorzitter Christine Van den Berghe en onze partners uit de vakpers, nl. PUB, MM en Mediaspecs.  Het is een initiatief geworden dat door alle partners wordt ondersteund, wat het ook sterk maakt.

Bij CommPass  hechten we al langer veel belang aan de jonge generatie, onder meer met Club33, waarin we elk jaar sterk investeren.  We vinden het cruciaal om jong talent niet alleen te ondersteunen, maar ook te erkennen. Enerzijds bieden we vanuit CommPass opleidingen aan om hun kennis te verdiepen, maar we zetten ook sterk in op netwerken, via Club33. 

Want tussen alle tools, algoritmes en AI mogen we niet vergeten dat we in de eerste plaats met mensen werken. Het creëren en faciliteren van een eigen professioneel netwerk is hierbij essentieel. Met 33 To Follow bouwen we hierop verder en willen we de nieuwe generatie extra in de spotlight zetten.

Welke rol spelen deze jonge talenten in de evolutie van de Belgische mediasector vandaag, volgens u, en hoe draagt 33 to Follow eraan bij om hen in de kijker te zetten?

Ann Hoerée: De toekomst van onze sector steunt op de jonge generatie, want zij zijn de managers van morgen en zullen de fakkel overnemen van de huidige generaties. 33 To Follow is bedoeld als een schouderklop van de sector, een erkenning die deugd doet aan het begin van je carrière. We worden allemaal in het diepe gegooid en leren al doende zwemmen. Dat je inspanningen gezien en gewaardeerd worden, kan alleen maar motiverend werken, dat is althans wat we samen hopen te bereiken.

We kiezen bewust voor een lijst, maar het is geen ranking. Het mag geen beauty contest worden en er is geen winnaar met dé kroon. Het gaat om een selectie van 33 jonge mediatalenten die opvallen in hun vakgebied. Dit schouderklopje, dit moment van erkenning, is vooral bedoeld als  aanmoediging, iets wat we als sector belangrijk en motiverend vinden.

Op welke criteria let de jury het meest bij de selectie van de profielen? Zijn er eigenschappen of ervaringen die vaak terugkomen?

Ann Hoerée: De jury komt pas binnen enkele weken samen. Op dit moment doen we een eerste selectie, waarbij we controleren of de genomineerden aan de leeftijdscriteria voldoen. Vervolgens zullen we hen contacteren met de vraag om hun nominatie te bevestigen op basis van de genomineerde prestaties.

In de nominaties zie ik kenmerken terugkomen zoals talent, kennis en leergierigheid, passie en gedrevenheid, creativiteit en connectie. Wat me vooral opvalt, is dat het stuk voor stuk mensen zijn in wie anderen potentieel zien, mensen waarvan men verwacht dat ze impact zullen maken, en die het waard zijn om te volgen. 

En af en toe duikt dezelfde naam op vanuit verschillende bedrijven.  Dat bewijst dat die persoon echt opvalt in het vak.

Welke boodschap wilt u meegeven aan jonge mensen die graag naam willen maken in de media, en aan degenen die hen dit jaar willen nomineren?

Ann Hoerée: Mijn oproep is om gul en vrijgevig te zijn in het nomineren, maar tegelijk te waken over een objectieve beoordeling van de criteria, zonder vriendjespolitiek. Iedereen kan, mag en moet nomineren: het is niet alleen voorbehouden aan de CEO of HR. Nomineer mensen die echt opvallen, niet alleen in je eigen bedrijf maar ook bij partners of zelfs concullega’s.

Het is ook helemaal OK om jezelf te nomineer als je vindt dat je het verdient. Daar is geen valse schaamte voor nodig, een gezonde dosis zelfvertrouwen mag gerust. Want uiteindelijk is dit geen strijd, maar een kans om talent zichtbaar te maken en zo samen onze sector te versterken.

Hoeveel plaatsen zijn er momenteel nog beschikbaar?

Ann Hoerée: Het aantal plaatsen is onbeperkt, dat maakt het werk van de jury ook interessanter. Ik kan alvast meegeven dat er op dit moment mensen uit meer dan 23 verschillende bedrijven  genomineerd zijn, en de inschrijvingen blijven nog volop binnenkomen. De nominaties lopen nog tot en met 14 oktober.

Ik ben heel enthousiast over de vele spontane en positieve reacties die we kregen naar aanleiding van 33 To Follow. Waar we met de AMMA Awards succesvolle resultaten in de kijker zetten, is 33 To Follow bedoeld als een aanmoedigingsmoment, iets dat we jaarlijks willen herhalen.

Meer info hier!