{interview} Gijs Vanhee ontwerpt poster Brightfish: "In mijn werk wil ik een dromerige sfeer scheppen"

Voor de zesde editie van de Movie Poster Challenge heeft Brightfish de hulp van kunstenaar Gijs Vanhee ingeschakeld. In de poster zitten tien titels verstopt van films die net verschenen zijn of die heel binnenkort hun intrede maken op het witte doek. De challenge nodigt adverteerders, creatieve bureaus en mediabureaus uit om de titels op te speuren en zo een bioscoopcampagne van een week te winnen. PUB sprak met het hand achter de tekeningen.
Er is maar één zekerheid in het kunstenaarsbestaan van Gijs Vanhee: zijn dagen beginnen met koffie. Wat volgt is een mix van creatief werk, praktische zaken en onverwachte wendingen. In de zomer staan er muurschilderingen op de planning die de nodige voorbereiding vereisen, in het najaar nemen illustratie-opdrachten een groot deel van zijn tijd in beslag. “Ik ga graag surfen, maar moet af en toe push-ups doen om in vorm te blijven. Opdrachten met een duidelijke briefing zijn vergelijkbaar: ze moedigen je aan om te blijven tekenen. Soms dwingen ze je om iets te creëren wat je niet uit eigen beweging zou doen en zo geven ze je weer inspiratie voor eigen werk,” vertelt hij daarover.
Een opdracht rond film past helemaal in zijn straatje. “Hoewel ik in het begin vreesde dat ik mijn eigen verhaal er niet in kwijt zou kunnen, heb ik gemerkt dat mijn tekenstijl vanzelf in de poster doorschemert. In mijn werk probeer ik altijd een dromerige sfeer te scheppen die ook in hier terugkeert.”
Vrije vogels
Zijn freebirds zijn een ander terugkerend fenomeen. Freebirds zijn mensen met vogelhoofden, die Vanhee de protagonisten in zijn werk noemt. Ze staan symbool voor het idee dat mensen in hun hoofd vrij zijn door verbeelding en ze weerspiegelen Vanhees zoektocht naar vrijheid en balans tussen natuur en maatschappij. Gaat hij een muurschildering maken, dan trekt hij steevast een T-shirt aan met zo’n freebird erop. “Als je al mijn muurschilderingen, tekeningen en schetsboeken naast elkaar zou leggen, kun je er met een beetje fantasie zelf een verhaal uit destilleren, omdat er altijd hetzelfde figuur is dat de hoofdrol speelt,” zegt Vanhee.
De freebirds zijn ontstaan toen hij een dagboek met tekeningen bijhield. Omdat hij te veel tijd verloor met zichzelf of zijn vrienden tot in het kleinste detail te tekenen, verving hij de personages door dierenfiguren. Hij wilde namelijk vooral de nadruk leggen op de actie. Uiteindelijk bleef de vogel als enige over. Vorig jaar kwam hij in contact met een streetartcollectief dat zich richt op muurschilderingen in een sociale context, waarbij de focus ligt op iets samen creëren met een buurt. “Het collectief is fan van wat ik doe met de freebirds, want het werkt overal. Je kunt een boodschap overbrengen zonder gender of afkomst te benadrukken, en het is ook niet aanstootgevend. Ik streef ernaar dat mijn werk toegankelijk is, ook voor kinderen.”
Disconnected
Volgens Vanhee is creativiteit iets doen met wat er op een bepaald moment voorhanden is. “De inhoud van iets verzinnen of tekenen is training. Als je een muurschildering maakt en er loopt is mis, maar je slaagt erin om een oplossing te verzinnen die beter uitdraait dan het oorspronkelijke plan, dàn doe je een beroep op je creativiteit,” legt hij uit.
Als de inspiratie niet vanzelf komt of als hij geblokkeerd zit in zijn werk, kent Vanhee verschillende manieren om weer in de flow te komen. Zo helpt het hem om steeds hetzelfde te tekenen tot er iets anders uitkomt, of om ervoor te kiezen om het over een heel andere boeg te gooien en de routine te doorbreken, of om te sporten. “Voor mij werkt surfen perfect. Het is de enige sport waarbij ik echt volledig disconnected ben.” Vroeger reed hij daarvoor regelmatig een paar uur naar zee. De laatste tijd probeert hij die gewoonte te hervatten, hoewel dat nu hij een kind heeft wat moeilijker te plannen valt. “Die fysieke activiteit helpt om mijn hoofd leeg te maken, zodat ik nadien de rust voel om trager en geconcentreerder te werken.”
The Overstory
Over wat hij met de poster wilde doen, hoefde hij niet lang na te denken. Al na het eerste gesprek met Brightfish wist hij dat hij de boom tot hoofdrolspeler wilde dopen. “Ik heb zowat alle boeken over bomen gelezen en over hoe ze met elkaar communiceren en samenwerken. Dat fascineert me enorm. In veel van mijn tekeningen zie je personages die iets doen, terwijl de natuur om hen heen haar gang gaat. Ze hebben geen controle over wat er rondom hen gebeurt en dat is ook prima. De natuur regelt zichzelf, we hoeven als mens niet altijd alles om ons te laten draaien.”
Een van de meest indrukwekkende boeken die hij las is The Overstory van Richard Powers. Het verhaal volgt verschillende personages die verbonden zijn door hun relatie met bomen. Hoewel het fictie is, zijn de verhalen zo sterk geworteld in de realiteit dat ze je aan het denken zetten, vindt Vanhee. Met dat boek als inspiratie droomt hij ervan om ooit de kust van Californië, Oregon of Canada te bezoeken, waar enorme bomen groeien. “Ik zou die bomen dolgraag willen zien, voelen en ruiken. Het lijkt me fantastisch om een roadtrip met het gezin te combineren met een paar muurschilderingen waarmee we de reis kunnen bekostigen,” wenst Gijs Vanhee luidop. Voor nu is hij vooral blij met zijn baan zonder vaste uren. “Het is fijn om projecten en deadlines te hebben, maar ik geniet ervan dat ik mijn zoontje van school kan halen en tijd met hem kan doorbrengen tot hij naar bed gaat. Daarna kan ik eventueel nog wat werken. Die vrijheid waardeer ik enorm.”
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]