iO verdedigt het recht op protest voor Amnesty

‘Protect the Protest’. Dat is de kernboodschap van een nieuwe tv-spot die illustreert hoe protest in het verleden heeft geleid tot fundamentele mensenrechten die we vandaag als vanzelfsprekend beschouwen.
“De briefing van Amnesty was even eenvoudig als complex,” vertelt Sam De Win, executive creative director van iO. “De NGO wilde een campagne die protest niet als een risico voor de samenleving neerzet, maar als een bron van vooruitgang. Het recht op vreedzaam protest heeft immers de wereld veranderd en blijft een cruciale motor voor sociale rechtvaardigheid.”
Onder het motto ‘Protect the Protest’ kiezen iO en Amnesty International Vlaanderen resoluut voor een positieve boodschap: die van vooruitgang door vreedzaam protest. De spot toont geen gewelddadige confrontaties, maar juist de resultaten van vastberaden acties: het stemrecht, het recht op huwelijk voor iedereen, de 8-urige werkdag, en nog zoveel meer verworvenheden die zonder protest niet mogelijk waren geweest.
“Hoe je het ook bekijkt, protesteren is nooit zinloos,” vervolgt Sam De Win. “Van de suffragettes die stemrecht bevochten tot de klimaatjongeren van vandaag: zonder protest geen vooruitgang. Dit inzicht vormt de kern van onze campagne.”
De tv-spot werd gemaakt in nauwe samenwerking met regisseur Jef Boes:
“We wilden een film maken die de impact van protest tastbaar maakt, zonder te vervallen in klassieke clichés van demonstraties. We tonen geen megafonen of massabetogingen, maar de echte gevolgen van protest: gelukkige mensen die nu leven met rechten die ooit bevochten zijn.”
Naast online zal ‘Protect the Protest’ vanaf 10 maart een week lang gratis en in prime time te zien zijn op VRT 1. 
“Zoals elk jaar biedt de VRT zendtijd aan een NGO met een sterk maatschappelijk verhaal. We zijn blij dat we de jury konden overtuigen met deze boodschap: protest is geen bedreiging, maar een fundamenteel recht dat ons allemaal vooruit helpt,” besluit Eleni Verschaeve van Amnesty International Vlaanderen.
 
 
Credits:
Client: Amnesty International 
Client contact: Eleni Verschaeve 
Agency: iO 
Executive Creative Director: Sam De Win 
Creatives: Sam De Win & Ivan Moons 
Account: Ena Stevens 
Production: ILA Studio 
Producer: Maxine Lodeweyckx 
Director: Jef Boes 
Dop: Ivo Nelis 
Animator: Thomas Van Geel @ Visuals International  
Editor: Lieven Dooms @ FRAMES  
1AD: Martine Temmerman 
1AC: Calder Cosyn 
Gaffer: Dries De Paepe 
Light Assistant: Louis Philippe Beauduin 
Digi: Ushua Goeminne 
Grip: Lester Otten 
Decor: Studio Woot 
Stylist: Sarah Roelstraete 
H&MU: Karen  
Car handler: Onno Hesselink 
Production Assistent: Alexia De Splenter 
Online: Visuals Internationals - FRAMES Postproduction 
Post Producer: Jelle Robbeets  
Stockimages: Shutterstock - ArtGrid 
Music & Sound Design: Raygun 
Vo: Wouter Hendrickx Cast: Adbel, Lies, Aya, Mary-Lou, Ioannis, Thomas, Marymene, Monique, Lamin. 
 - CONTENT CREATOR - THE CREW- About The Crew The Crew is a boutique creative agency based in Brussels. […] 
 - Strategic Director - Wavemakers- Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […] 
 - Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)- APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […] 
 - Corporate PR Account Manager Walkie Talkie- WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […] 


