Jong creatief talent aan zet: EACA en 5Rights strijden voor online bescherming van kinderen

4schools / Awards / Crea / News

De European Association of Communications Agencies (EACA) lanceert, in samenwerking met de internationale non-profitorganisatie 5Rights Foundation, #Campaign4Good: een baanbrekende pan-Europese creatieve wedstrijd die jong talent in de reclame-industrie oproept een van de meest urgente uitdagingen van ons digitale tijdperk aan te pakken: de online bescherming van kinderen.

De wedstrijd gaat op 23 september 2025 van start en richt zich op het vergroten van bewustzijn over best practices in reclame voor online kinderbescherming, gebaseerd op internationale richtlijnen voor de sector. Vervolgens worden jonge creatieven in heel Europa uitgedaagd om een toekomst te verbeelden waarin digitale ruimtes ontworpen zijn met kinderen in gedachten. De oproep: bedenk campagne-ideeën die het publiek bewust maken van hoe uitbuitende ontwerpelementen kinderen schaden en die collectieve actie inspireren om structurele verandering te eisen.

Dankzij de steun van EACA-lidagentschappen en mediapartners zoals JCDecaux en Bauer Media Outdoor, zal het winnende idee worden ontwikkeld tot een grootschalige campagne die in 2026 in heel Europa te zien zal zijn en gepresenteerd wordt tijdens Cannes Lions 2026. Hiermee tonen de initiatiefnemers hun toewijding aan verantwoorde reclame en krijgen deelnemers de unieke kans hun visie op een continentaal podium werkelijkheid te zien worden.

Het belang van dit initiatief wordt benadrukt door de steun van commissaris voor democratie, justitie, rechtsstaat en consumentenbescherming, Michael McGrath, die aanwezig zal zijn bij het Effie Europe Gala Dinner op 10 december in Brussel, waar de winnende #C4G-campagne bekendgemaakt zal worden. Zijn betrokkenheid onderstreept het sterke politieke momentum van online bescherming van kinderen en benadrukt de gedeelde verantwoordelijkheid van industrie, beleidsmakers en maatschappelijke organisaties om betekenisvolle verandering te realiseren. Het beschermen van kinderen in de digitale omgeving is inmiddels een topprioriteit voor zowel EU-instellingen als lidstaten, waardoor dit initiatief niet alleen actueel maar ook essentieel is.

De wedstrijd wordt mee vormgegeven door de EACA Young Board, een groep jonge bureaumedewerkers uit heel Europa, zodat de campagne de stem, inzichten en ambitie weerspiegelt van de generatie die zij wil mobiliseren.

“Jongeren in heel Europa laten zich horen en eisen verbetering. Als sector hebben wij de verantwoordelijkheid hen te ondersteunen met echte middelen, zichtbaarheid en actie. Deze wedstrijd is bijzonder, omdat ze niet alleen praat over purpose-driven werk, maar jonge creatieven ook de kans geeft het daadwerkelijk te bouwen, te lanceren en grenzen te laten overstijgen. Het is een unieke kans voor ons talent, en we zijn ontzettend dankbaar dat we een partner als 5Rights hebben die dit mogelijk maakt,” aldus Charley Stoney, CEO van EACA.

“Wij zijn verheugd dat de creatieve communicatie-industrie zich inzet voor verantwoorde reclame, en kijken ernaar uit samen een publiekscampagne te ontwikkelen. Iedereen heeft een rol te spelen in het bouwen van de digitale wereld die kinderen verdienen. Ik weet zeker dat de winnende campagne een keerpunt zal zijn en ouders, jongeren en burgers in heel Europa zal inspireren om zich samen met ons en de jonge EACA-creatieven uit te spreken voor een vriendelijkere, veiligere en eerlijkere digitale wereld voor kinderen,” aldus Leanda Barrington-Leach, Executive Director van 5Rights.

EACA en 5Rights organiseren op 7 oktober 2025 een feestelijk diner met leden van het Europees Parlement in Straatsburg, met aandacht voor de campagne op het snijpunt van creativiteit, beleid en jongerenparticipatie.