Jupiler en BBDO lanceren Arnolduscode voor autoreclame

Crea / News

Jupiler heeft een opvallende primeur op radio en televisie: een sensibiliseringsboodschap bij... autocommercials. “Auto’s met liefde gebouwd, gebruik je met verstand. Drink niet als je rijdt.” Met een herwerking van de gekende brouwersslogan - de Arnolduscode - wil Jupiler als populairste biermerkin België een positieve boodschap brengen bij de consumenten: drink niet als je rijdt. “Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand.” Die boodschap, bekend als de Arnolduscode, wordt al sinds 1992 door de biersector meegegeven bij elke biercommercial die in ons land wordt uitgezonden of gepubliceerd. Dit om verstandig drinken van bier te bevorderen en alcoholmisbruik tegen te gaan. Toch is België in 2019 één van de slechtste leerlingen wat betreft rijden onder invloed. Alcohol speelt een rol in 50% van de dodelijke ongevallen. Liefst 1 op 4 Belgen gaf in een onderzoek toe dat hij of zij in de laatste maand onder invloed achter het stuur kroop. Slechts 70% van onze landgenoten vindt het onaanvaardbaar om onder invloed te rijden. Jupiler wil die problematische attitude tegenover alcohol helpen veranderen. In de aanloop naar het Autosalon, een piekperiode voor autocommercials, zendt het merk na autospots op radio én tv een nieuwe arnolduscode uit: “Auto’s met liefde gebouwd, gebruik je met verstand. Drink niet als je rijdt. Jupiler.” Niet tijdens hun eigen commercials, maar vlak na autocommercials! De eerste spots gingen on air op 31 december, in de vooravond van de grootste feestnacht van het jaar. De campagne werd bedacht en uitgevoerd door BBDO Belgium, de communicatiepartner an Jupiler. “Automerken leveren heel wat inspanningen om hun wagens zo veilig mogelijk te maken. Hoog tijd dat we ze uitrusten met de belangrijkste veiligheidsoptie van allemaal: een nuchtere chauffeur,” aldus Josse Peremans, marketing manager Jupiler bij AB Inbev

*Bron: ESRA-studie (E-Survey of Road users’ Attitudes), uitgevoerd door internationale verkeersveiligheidsinstituten, Juni 2019.

Credits

Agency: BBDO Belgium

Client: Jupiler

Client contacts: Josse Peremans, Fleur Poets, Pascaline Van de Perre

Creative directors: Arnaud Pitz, Sebastien De Valck

Creative team: Frederik Clarysse, Tom Jacobs, Johan Van Oeckel

Account team: Lore Desmet, Lieselot De Fraine, Janne Aerts

Strategy: Sofie Verstreken, Jesse Donkor

Production company: BBDO productions

Head of RTV: Patricia Van De Kerckhove

Production: Marlies Neudt, Eva Segers

Video editor: Neil Skeet

Sound production: Nicolas Van Poeck

Sound engineer: Mathieu Schots

Final art: Tom Nackaerts, Lut Van Lombeek