Jupiler heeft een opvallende primeur op radio en televisie: een sensibiliseringsboodschap bij... autocommercials. “Auto’s met liefde gebouwd, gebruik je met verstand. Drink niet als je rijdt.” Met een herwerking van de gekende brouwersslogan - de Arnolduscode - wil Jupiler als populairste biermerkin België een positieve boodschap brengen bij de consumenten: drink niet als je rijdt. “Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand.” Die boodschap, bekend als de Arnolduscode, wordt al sinds 1992 door de biersector meegegeven bij elke biercommercial die in ons land wordt uitgezonden of gepubliceerd. Dit om verstandig drinken van bier te bevorderen en alcoholmisbruik tegen te gaan. Toch is België in 2019 één van de slechtste leerlingen wat betreft rijden onder invloed. Alcohol speelt een rol in 50% van de dodelijke ongevallen. Liefst 1 op 4 Belgen gaf in een onderzoek toe dat hij of zij in de laatste maand onder invloed achter het stuur kroop. Slechts 70% van onze landgenoten vindt het onaanvaardbaar om onder invloed te rijden. Jupiler wil die problematische attitude tegenover alcohol helpen veranderen. In de aanloop naar het Autosalon, een piekperiode voor autocommercials, zendt het merk na autospots op radio én tv een nieuwe arnolduscode uit: “Auto’s met liefde gebouwd, gebruik je met verstand. Drink niet als je rijdt. Jupiler.” Niet tijdens hun eigen commercials, maar vlak na autocommercials! De eerste spots gingen on air op 31 december, in de vooravond van de grootste feestnacht van het jaar. De campagne werd bedacht en uitgevoerd door BBDO Belgium, de communicatiepartner an Jupiler. “Automerken leveren heel wat inspanningen om hun wagens zo veilig mogelijk te maken. Hoog tijd dat we ze uitrusten met de belangrijkste veiligheidsoptie van allemaal: een nuchtere chauffeur,” aldus Josse Peremans, marketing manager Jupiler bij AB Inbev.
*Bron: ESRA-studie (E-Survey of Road users’ Attitudes), uitgevoerd door internationale verkeersveiligheidsinstituten, Juni 2019.
Credits
Agency: BBDO Belgium
Client: Jupiler
Client contacts: Josse Peremans, Fleur Poets, Pascaline Van de Perre
Creative directors: Arnaud Pitz, Sebastien De Valck
Creative team: Frederik Clarysse, Tom Jacobs, Johan Van Oeckel
Account team: Lore Desmet, Lieselot De Fraine, Janne Aerts
Strategy: Sofie Verstreken, Jesse Donkor
Production company: BBDO productions
Head of RTV: Patricia Van De Kerckhove
Production: Marlies Neudt, Eva Segers
Video editor: Neil Skeet
Sound production: Nicolas Van Poeck
Sound engineer: Mathieu Schots
Final art: Tom Nackaerts, Lut Van Lombeek
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]