LDV United maakt Cake

Communication / Crea / Innovation / News

Op dinsdag 8 oktober werden de naam en functionaliteiten van de vernieuwende banking app Cake onthuld. Cake wil een toonaangevende software technologie ontwikkelaar worden die financiële data analyseert om mensen te helpen hun financiën beter te begrijpen, onder controle te houden en te verbeteren. Ondersteund door een business model dat de opbrengsten deelt met de gebruikers.

(c)Debby Termonia

Davy Kestens, de 31-jarige Belgische techondernemer, die in Silicon Valley hoge ogen gooide met zijn vorige bedrijf, stond aan de wieg van Cake. “Het is onze missie om het financiële welzijn van iedere consument te verbeteren. En wij geloven dat we met technologie het verschil kunnen maken,” zegt Davy Kestens, CEO en founder van Cake.

De vernieuwende gratis banking app laat toe om rekeningen van verschillende banken op een intuïtieve manier te beheren vanuit één neutrale app. Gebruikers krijgen ook gepersonaliseerd en proactief advies over hun bestedingsgedrag op basis van analyses van geanonimiseerde financiële data. Daarnaast worden ze ook financieel beloond voor het gebruik van de app. Door de app te gebruiken en door aankopen te doen bij commerciële partners van Cake zullen zij kunnen genieten van Rewards, bedragen die telkens gestort worden op de bankrekening die zij hebben gekoppeld aan Cake.

Aan bedrijven biedt Cake dan weer accurate en realtime inzichten en statistieken over hun markt, concurrenten en klantensegmenten door de geanonimiseerde transactiegegevens van de Cake gebruikers te analyseren en te verwerken. Dit zonder de identiteit van de gebruikers prijs te geven.

Het disruptieve business model laat de gebruikers delen in de opbrengsten. Consumenten kennen de waarde van hun data steeds beter. Sinds de implementatie van de GDPR zijn ze overspoeld met verzoeken om toestemming te geven voor cookies en het ontvangen van mailings. Daardoor groeit bij de consument het besef dat hun persoonlijke gegevens waarde hebben. Cake vindt dat zijn gebruikers recht hebben op een deel van die taart en betaalt hen daarvoor door stortingen op hun rekening elke keer hun data verwerkt worden in statistieken.

Nood aan een smoelwerk

“We hadden een helder idee over onze missie, ons business model en de manier waarop we onze app technisch wilden ontwikkelen. Het 20-koppige team achter Cake heeft veel ervaring in software ontwikkeling en banking. Maar dat technische verhaal in begrijpbare taal en op een overtuigende manier brengen naar de consument was een stevige uitdaging,” aldus Davy Kestens.

Daarvoor klopt het bedrijf aan bij LDV United. Zij hielpen Cake aan hun naam, logo, slogan en positionering. Harry Demey, brand inspirator en CEO van LDV United, vertelt: “Ik heb de afgelopen jaren (te) veel start-ups in de B2C gezien die weinig of geen belang hechten aan branding en juiste consumer-insights. Er zijn dan ook weinig echte B2C-start ups doorgebroken. Van uit onze positionering als ‘the people’s agency‘ hebben we met Cake vuurwerk kunnen creëren, ieder op zijn terrein met zijn specialisaties.”

Voor de lancering van de app zijn nu al verschillende commerciële partners aan boord waaronder Foodmaker en Ava. Deze interesse vanuit de markt in combinatie met vooruitstrevende technologie, een disruptief business model en de juiste communicatietools beloven een succesvolle lancering later dit najaar.