Retailmagazines: leesvoer met directe impact

Marketing / News

De klassieke promotiefolder is niet meer. Of toch niet meer alleen. Wie vandaag gaat winkelen bij Spar, Delhaize of Carrefour, krijgt daar iets interessanters op zijn bord: retailbladen die zich steeds meer als volwaardige magazines gedragen, met content die inspireert én informeert. 

Gedaan met de vraag: wat eten we vandaag? Retailmagazines zoals Delhaize Magazine, Carrefour Food Magazine en KOOK, het blad van Spar (Colruyt Group), doen het opmerkelijk goed. Klanten vinden er inspiratie met lekkere recepten en handige kooktips, merken vinden er een manier om hun plek aan onze eettafel te veroveren. 

Van inspiratie tot imago 

“Het doel van het Delhaize-magazine is onze klanten op verschillende manieren inspireren,” vertelt content expert Lisa Vanhaeren. “We tonen innovatieve producten met uitleg, bieden recepten aan én vertellen verhalen over onze maatschappelijke partners of samenwerkingen – denk aan River Clean Up, de 10 Miles, 20 km van Brussel, Trooper, KickCancer, Think Pink…” Het magazine reikt daarmee verder dan enkel promoties: “We creëren kwalitatieve content die geapprecieerd wordt door onze lezers.” 

Ook bij Carrefour focussen ze bewust op merkopbouw: “Het gaat ons om content die de leefwereld van onze klant raakt,” vertelt brand content manager Vera Vermeeren. “Inspiratie, tips, engagementen rond duurzaamheid... ons Carrefour Food Magazine geeft ons ruimte om echt iets te vertellen.” Bij Spar, onderdeel van Colruyt Group, is het retailblad KOOK intussen een vaste waarde geworden. “Met een oplage van 180.000 exemplaren is het een belangrijk kanaal in onze mix,” zegt marketing- en communicatiemanager Sigi Reydams. “We inspireren onze klanten met recepten en productverhalen, en versterken tegelijk het imago van Spar als merk waar plezierig en lekker eten centraal staat.” 

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN ONS NIEUWSTE MAGAZINE