Lokale media gaan mee met hun tijd

Lokale media zijn per definitie anders dan nationale media. Ze hebben een beperkter territorium, specialiseren zich in nieuws uit hun deel van de provincie en richten zich enkel tot lokale adverteerders. Toch wil dat niet zeggen dat zij niet met dezelfde uitdagingen als nationale media te maken hebben. Ook lokale bladen en regionale zenders moeten immers een antwoord vinden op de opkomst van digitale media en de krimpende advertentiemarkt. Dat doen ze onder andere door hun nieuwsmerken te moderniseren. Het bekendste voorbeeld hiervan is Bruzz, de nieuwe vlag waaronder alle Vlaams-Brusselse media sinds april varen. “FM Brussel, TV Brussel, Brussel Deze Week, Agenda en brusselnieuws.be zijn nu één nieuwsmerk geworden,” vertelt algemeen hoofdredacteur Jeroen Roppe. De naamsverandering wijst op een koerswijziging die ingegeven werd door het veranderende mediagebruik. “We hebben nu één centrale redactie, met een “digital first”- filosofie. We zetten nieuws eerst online en gaan het daarna dispatchen naar de andere kanalen, die het elk vanuit hun eigen invalshoek behandelen. Zo willen we ons profileren als een crossmediaal merk,” vervolgt Jeroen Roppe.
Ook het Franstalige Télé Bruxelles veranderde eerder dit jaar van naam. De zender werd omgedoopt tot BX1, een knipoog naar de populaire afkorting voor Brussel (BXL) en naar het feit dat het de eerste regionale zender was in de hoofdstad. Ook hier gaat er achter de naamsverandering een nieuwe strategie schuil waarbij er meer wordt ingezet op online..
Lees verder om meer te weten over de manier waarop lokale media met de veranderende wereld omgaan...
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]