Manamana pakt taboes van de arbeidsmarkt aan met Duo for a job

4schools / Crea / News

Duo for a job bindt de strijd aan met discriminatie op de arbeidsmarkt, en doet dat met de creatieve power van Manamana. "Het is hoog tijd dat de juiste eigenschappen van mensen doorwegen in een sollicitatietraject," vertelt strateeg Matthias Debruyn. "En daarvoor zijn campagnes met stopping power een geschikt middel."

De arbeidsmarkt is geen spelletje. Toch niet als je een opvallend kenmerk hebt zoals een ander kleurtje, een vreemde taal of een atypische achtergrond. Duo for a job doet daar iets aan, door mensen mét privileges te koppelen aan mensen zonder, zodat die vooroordelen sneller wegsmelten en iedereen met dezelfde kansen overblijft aan het eind. 

Lisa Decré, creative bij Manamana: “Eigenlijk gebeurt er tijdens een sollicitatiegesprek nog te vaak hetzelfde als tijdens een spelletje 'Wie is het?', maar dan impliciet. Donkere huidskleur? Veel tatoeages? Andere thuistaal? Diploma uit het buitenland?” Met deze campagne willen Manamana en Duo for a job die vooroordelen buiten spel zetten. "Want op het einde wint nog altijd hetzelfde type, en worden talentvolle jongeren met een migratieachtergrond uitgesloten," vertelt Fien Van Mechelen, creative bij Manamana. 

Credits

Client: Duo for a job
​Client contact: Guillaume Albessard, Axelle Le Brettevillois, Andrea Bardyn
​Strategic director: Matthias Debruyn
​Creative director: Dries De bruyn
​Creative team: Fien Van Mechelen, Lisa Decré, Caroline De Cock
​Project manager: Ellen Dierckx, Kimia Jalalian