MEC Data Challenge gaat internationaal

Na een wedstrijd van vier maanden zijn de winnaars van de MEC Data Challenge bekend. Aan het project hebben 58 teams van 37 verschillende universiteiten deelgenomen. Hun doel: een algoritme ontwikkelen dat eenzelfde gebruiker op verschillende toestellen kan identificeren. Team Parser, een samenwerking tussen William Parfitt van het University College London en Robert Fraser van de University of Oxford, heeft hierbij de eerste plaats weggekaapt.
Op vrijdag 14 juli organiseerde MEC Belgium samen met de start-up DATAA de prijsuitreiking van deze MEC Data Challenge. Oorspronkelijk waren er slechts vier universiteiten die aan de MEC Data Challenge deelnamen: de VUB, de UGent, de ULB en het University College London. Damien D’Ostuni, innovation & activation expert bij MEC Belgium, legt uit: “Het verraste ons dat de wedstrijd bij zoveel universiteiten navolging vond. Het was immers allesbehalve een simpele opdracht! De studenten moesten een algoritme ontwikkelen waarmee ze eenzelfde gebruiker konden volgen via de verschillende apparaten (tablet, desktop, smartphone) die hij dagelijks gebruikt. Het doel van dit algoritme is natuurlijk onze digitale campagnes te optimaliseren, zodat een gebruiker niet geïrriteerd raakt doordat hij steeds dezelfde reclameboodschap krijgt.” Naast dit mediagerelateerde doel kunnen we dankzij het algoritme eveneens alle toekomstige technologieën verbonden met IoT op globale wijze verbeteren.
Met een precisiegraad van 84,6% bleek het algoritme ontwikkeld door William Parfitt van het University College London en Robert Fraser van de University of Oxford het meest efficiënt. De twee Britten behaalden dus een eerste podiumplaats en hebben zo 3.000 euro in de wacht gesleept. Ze worden gevolgd door team FiKoD, dat samengesteld is uit drie studenten van de Poolse universiteit van Wroclaw, met een nauwkeurigheid van 81,8%. De laatste podiumplaats werd toegekend aan Tom Bolton van de University of Oxford, met een precisiegraad van 80%. De UGent behaalde als eerste Belgische universiteit de vijfde plaats.
Ook de Data Scientists van DATAA namen, weliswaar buiten competitie, deel aan de uitdaging. Hun oplossing bereikt een precisiegraad van 90,4%. François Bordes, CEO van DATAA, bevestigt: “We zijn erin geslaagd om een efficiënte oplossing te ontwikkelen, die zowel qua precisie als snelheid de ontwerpen van de deelnemers overtreft. Toch zijn de drie winnende algoritmes van de MEC Data Challenge al door ons team getest en intussen al op onze servers geïmplementeerd. De resultaten van deze challenge zijn veelbelovend voor de toekomst van innovatie in big data. Het algoritme zal ons toelaten om ons beter op individuele personen te richten en vormt een belangrijke stap in het kader van onze ontwikkelingen op het vlak van Predictive Marketing en Artificial Intelligence.” Deze samenwerking tussen MEC Belgium en DATAA betekent volgens MEC een belangrijke vooruitgang in de ontwikkeling van predictive marketing en de creatie van nieuwe mediaoplossingen binnen het bureau.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]