MSC Cruises wil duurzamer worden

Awards / Communication / News / Sustainability

Cruises zijn niet altijd milieuvriendelijk te noemen. maar kijk: op het Global Sustainable Shipping and Ports Forum in Kopenhagen (Denemarken) heeft MSC Cruises de Neptune Award 'Greenest Shipowner of the Year 2019’ in de wacht gesleept. Daarmee beloont de wereldwijde maritieme sector elk jaar de rederij die haar vloot het snelst op koers zet naar een duurzame toekomst. De inzet van geavanceerde technologie om de milieu-impact te beperken is daarbij een belangrijke maatstaf.

Op termijn wil MSC Cruises evolueren naar ‘zero-impact'. Het bedrijf zet tal van initiatieven op om de impact op het milieu te reduceren, onder meer door de inzet van mariene technologie voor het behoud en de bescherming van ecologische systemen. Nog een belangrijke focus ligt op het verbeteren van de luchtemissiekwaliteit. Zo wordt 74% van de passagierscapaciteit van MSC Cruises al gedekt door innovatieve hybride uitlaatgasreinigingssystemen. De volledige vloot zal tegen 2021 hiermee worden uitgerust. MSC Cruises investeert ook € 5 miljard in vijf LNG-aangedreven schepen die tussen 2022 en 2027 in de vaart komen. Bovendien kunnen alle cruiseschepen die sinds 2017 werden gelanceerd, aansluiten op het lokale elektriciteitsnet in de haven. De bedoeling is om die technologie ook op oudere schepen te installeren, zodra de elektriciteitsvoorziening op grotere schaal beschikbaar wordt in cruisehavens. En MSC Cruises installeert al meer dan 10 jaar geavanceerde afvalwaterbehandelingssystemen op zijn schepen. Daarmee wordt afvalwater gezuiverd tot bijna-kraanwaterkwaliteit. Daarnaast zijn er op de hele vloot moderne systemen om afval te verminderen, in te zamelen en te hergebruiken. Een uitgebreid assortiment van plastic wegwerpartikelen aan boord werd eveneens uitgefaseerd.

De Neptune Awards werden gecreëerd door ALJ Groups, als erkenning van organisaties en personen die inspanningen leveren op het vlak van duurzaamheid in de scheepvaart. In een eerste fase stellen vertegenwoordigers van rederijen, havens en scheepsbouwers hun genomineerden online voor. De uiteindelijke winnaars worden verkozen door 150 prominenten uit de sector, achter gesloten deuren.