Nano-agency's: kleine teams, grote ambities

Communication / News

Nano-agency's zijn wendbare communicatiebureaus met kleine, flexibele teams, die vaak zijn aangevuld met freelancers. Ze onderscheiden zich door hun snelheid, hun aanpassingsvermogen en hun persoonlijke aanpak. De bureaus zetten innovatie centraal en kunnen daardoor snel inspelen op de behoeften van hun klanten. Volgens Marine Vincent, medeoprichter van bureau Bonjour, en Jean-François Serpieter, oprichter van BeeHives, weerspiegelt dit model de grote veranderingen binnen de communicatiesector in België.

Het model van nano-agency's is gebaseerd op kleine teams, die vaak slechts bestaan uit enkele vaste medewerkers (vier à vijf, soms zelfs minder), aangevuld met een netwerk van gespecialiseerde freelancers. Dat zorgt voor flexibiliteit en een efficiënte kostenstructuur. Marine Vincent, medeoprichter van bureau Bonjour, legt uit dat hun team vooral bestaat uit de twee oprichters, twee creative/strategy directors en een aantal vaste freelancers. "Wij nemen zelf taken zoals styling en casting op ons, waardoor we kwaliteit kunnen bieden die vergelijkbaar is met die van grote bureaus, maar dan binnen een beperkter budget," licht ze toe.

Jean-François Serpieter, oprichter van BeeHives en zelf ooit freelancer, benadrukt het belang van een sterk netwerk van zelfstandigen: "Het idee is om te voorkomen dat we vastzitten in een te rigide structuur. Dat geldt vooral voor creatieve profielen, waaraan ik veel waarde hecht. Voor technische profielen werken we met projectmanagers en front-end developers voor het beheer en onderhoud van de websites van onze klanten. Alles hangt af van het project."

(...)

Lees het volledige interview in de nieuwste PUB Magazine

Beeld: Bonjour Agency.