Nano-influencers, populair en authentiek?

Marketing / News

Influencing draait rond authenticiteit, engagement, communities en passie. In een tijdperk dat draait rond sociale media is het zelfs vreemd om vandaag geen Facebook- of Instagramprofiel te hebben. Eén ding is zeker: je hoeft niet lang te zoeken naar een nano-influencer in je nieuwsfeed.

Een influencer is iemand die invloed heeft op andere mensen hun gedrag en opvattingen. Het kunnen onze ouders zijn, een lerares uit het middelbaar of een buurvrouw die in haar vrije tijd TikTok-filmpjes maakt. In vaktaal verwijst de term ‘nano-influencer’ naar een influencer die een klein publiek bereikt, maar met een hoge betrokkenheid. Lucie Van Damme, influencer en bedenker van Slurp Co, een communicatiebureau gespecialiseerd in digitale marketing en contentcreatie, vertelt dat die tussen de 1.000 en 10.000 volgers hebben. Yasmin Vantuykom, oprichter van Efluenz, nuanceert dat aantal tot maximum 5.000. Als we influencers even hiërarchisch oplijsten, bevindt de nano-influencer zich dus onder de micro- (tussen de 10.000 en 50.000 volgers) en macro-influencers (meer dan 5.000 volgers).

Hoe word ik nano-influencer?

Invloed op sociale media wordt vaak geassocieerd met de hectische strijd om likes en volgers. Het is echter de passie die voorop moet staan. “Iemand die gepassioneerd is post met passie,” zegt Lucie Van Damme. Volgers zoeken betrokkenheid en authenticiteit. “Om invloedrijk te worden, moet je dus praten over iets dat je aanspreekt.” Zes jaar geleden begon Eponine Bertemes actief te posen op sociale media, parallel met haar studies communicatie. “Ik experimenteerde met mijn Instagram-account. Op die manier leerde ik de sociale media en de mechanismen erachter begrijpen.” Bovendien drijft haar passie voor fotografie en mode haar om haar dagelijkse leven te delen met haar volgers. “Ik hou ervan om mijn ervaringen te delen,” vertelt ze. Tegenwoordig telt haar profiel @epobertemes meer dan 7.000 volgers.

[...] HET VOLLEDIGE ARTIKEL LEEST U HIER