Vanaf 15 mei 2023 wordt een volledig vernieuwd schema voor de ophaling van vuilniszakken in Brussel van kracht en wordt het sorteren van voedselafval verplicht. Om alle Brusselaars goed te informeren over deze belangrijke veranderingen heeft Net Brussel het bureau VO Citizen de opdracht gegeven een uitgebreide communicatiecampagne in verschillende fasen te ontwikkelen. Afgelopen december bestond de eerste fase uit een early adopters-campagne, waarvoor een beroep werd gedaan op influencers. Daarop volgde begin dit jaar een call to action-campagne, uitgevoerd in samenwerking met Carrefour en Urbike, met als doel de Brusselaars aan te moedigen om een oranje container te kopen waarmee ze hun voedselafval gemakkelijker kunnen sorteren. Nu wordt een massamediacampagne gelanceerd om de hele Brusselse bevolking op de hoogte te brengen van deze belangrijke veranderingen aan hun vuilniszakken.
Om dit weinig sexy onderwerp speelser en aantrekkelijker te maken, heeft VO Citizen een nieuw iconografisch universum gecreëerd door middel van antropomorfisme. Elke vuilniszak neemt namelijk de kenmerken en het uiterlijk van een personage aan. Elke kleur zak heeft een eigen persoonlijkheid die het gebruik ervan weerspiegelt. Samen vormen ze een familie, die de basis vormt voor de communicatie over wanneer de zakken buitengezet moeten worden en over de verplichting om voedselafval te scheiden. Deze campagne wordt ingezet in OOH en DOOH, in tv-spots, in all-boxes en op sociale netwerken en het web. Sinds half maart i er ook field activation, zodat Brusselaars de teams praktische vragen kunnen stellen of hun eigen oranje container kunnen krijgen.
Voor deze campagne werkte VO Citizen samen met de zusterbureaus van VO Group: SIGN voor de grafische vormgeving, en Voice voor het digitale gedeelte en de sociale netwerken. Havas Media was verantwoordelijk voor de mediaplanning.
Credits
Client: Bruxelles Propreté
Client contacts: Etienne Cornesse, Carl Dufour
Agency: VO Citizen
Creatives: Laurie Lacourt, Gino Del Ben
Agency director : Philippe De Wulf
Account Manager: Laurence Leloup, Raphaelle Servais, Gabriella Bianchini
Strategy: Miguel Van Keirsbilck, Oussama Laouti
Social Strategy: Oussama Laouti, Nicolas Vanderseypen (Voice), Geraldine de Terwagne (Voice)
Production Team: Oussama Laouti, Tarik Kraft
Cross Media Designer/DTP: Carole Mannekens (SIGN), Marion Leroux (SIGN)
Sound studio : Freeson
Field activation : Caroline Desmecht, Juliette Huberlant
Media Agency : Havas Media
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]