Ogilvy onthult zes belangrijke influencer-marketingtrends van 2024

4schools / Marketing / News

Een nieuwe Red Paper van Ogilvy gaat in op zes transformerende influencertrends die het jaar 2024 vorm en inhoud zullen geven. De waarde van de 'Creator Economy' wordt geschat op 500 miljard dollar in 2027. Wat betekent dat voor merken? Een indrukwekkende 96% van de creator economy moet nog worden aangeboord en op de juiste manier worden benut. De conclusies in dit rapport kunnen ervoor zorgen dat merken voordeel halen uit influencer marketing nu de wereldwijde advertentie-uitgaven in deze sector blijven stijgen. Lees het volledige rapport hier.

De toekomst van influence is er een waarin influencers niet alleen een aanvulling zijn op marketingcampagnes, maar ook een integraal onderdeel vormen van merkstrategieën. Die evolutie daagt merken uit om groter en gedurfder te denken en robuuste relaties aan te gaan met creators die traditionele samenwerkingsmodellen overstijgen. Onder leiding van Rahul Titus, Ogilvy's global head of influence, duikt een diverse groep van wereldwijde influencer-experts in de zes trends die je hieronder leest.

De zes trends 

  1. De eerste trend is het jaar van de sport. De culturele impact zal in 2024 verder gaan dan het veld: van de impact van de Olympische Spelen die voor het eerst op TikTok worden gestreamd tot de ontluikende fascinatie voor sportsterren buiten het veld. De relatie tussen Taylor Swift en Travis Kelce heeft bijvoorbeeld een nieuw legioen fans voor Kelce opgeleverd en hij heeft een stijging van 1,6 miljoen Instagram-volgers gezien.
  2.  
  3. Ten tweede wordt AI-invloed hyperpersoonlijk. AI zal zijn greep op influencer marketing verstevigen als Meta in het nieuwe jaar zijn AI personas uitrolt. Virtuele tweelingen van bekende namen zoals Kendall Jenner - Billie genaamd - zullen influence verschuiven van passief toeschouwerschap naar hyperpersoonlijke interacties op een manier die fans nooit voor mogelijk hielden.
  4.  
  5. Dan is er nog de sonische invloed. Het geluid van influence is een andere belangrijke trend die zal domineren. Christina Aguilera en Latto's virale 'hip-hopera' duet voor Just Eat kreeg vijf keer zoveel vermeldingen in het VK, Ierland en Australië als Katy Perry vorig jaar. En dat terwijl de hip-hop track Micellar Rewind van Garnier - gebruikt door influencers om de voordelen van een make-up remover te laten zien - 4,3 miljard views heeft. Geluid en visuele identiteit sluiten elkaar niet uit. Beide zullen elkaar het komende jaar aanvullen om profielen te versterken, culturele weerklank te krijgen en de share of voice voor merken te verbeteren.
  6.  
  7. Ook duurzame invloed wordt een belangrijke trend. De invloed op een betere toekomst zal ook in influencercontent belangrijk blijven. De ESG-claims van merken liggen onder een vergrootglas van fans die klaar staan om greenwashing aan de kaak te stellen. 84% van de makers zegt dat ze aarzelen om te posten over klimaatverandering en het milieu uit angst voor reacties.
  8.  
  9. Interne stemmen zullen in toenemende mate de externe impact bepalen. Bijna negen op de tien (89 procent) C-Suite marketeers erkennen de voordelen van employee advocacy op platforms zoals LinkedIn. Maar in 2024 zullen meer B2C-merken gebruik gaan maken van de invloed van hun werknemers. Ze winnen snel het vertrouwen van de consument dankzij hun uniek geïnformeerde inzichten en authentieke pleitbezorging voor een bedrijf. 
    1. En tot slot vermeldt het rapport hoe livestreaming op sociale platforms een kritisch medium zal blijven. 66 procent van de merken geeft al aan dat creator-led content meer ROI oplevert dan traditionele advertenties. Gen Z doet voor het eerst ook kerstinkopen op TikTok. Influencers zien mogelijk meer inkomsten via livestreaming dan via traditionele abonnementsmodellen naarmate meer platforms betalingsregelingen integreren.
    2.  
    3. " Influence groeit nog steeds snel. Deze trends laten de enorme hoeveelheid onaangeboord potentieel zien, vooral op nieuwe gebieden zoals gezondheid, employee advocacy en in nieuwe formats zoals sonische of AI-invloed," zegt Rahul Titus, Ogilvy's global head of influence. "96 procent van de creator economy is nog onaangeroerd. Dat betekent dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Dat zou merken enthousiast moeten maken en hen unieke en evoluerende manieren moeten bieden om te interageren met doelgroepen en op te vallen in een onoverzichtelijke markt," klinkt het.