Olivier François (Too Good To Go): "Communicatie die niet bij je bedrijf past wordt meteen doorprikt"

Olivier François kan bouwen op een carrière van meer dan twintig jaar in marketing, voor verschillende wereldwijde merken (Panasonic, HP, Lenovo, Motorola) en in verschillende disciplines. Beschouw hem gerust als een marketinggeneralist. “Ik geloof echt dat het aan bedrijven en sterke merken is om veranderingen in onze wereld teweeg te brengen,” klinkt het bij François. “Omdat hun invloed veel groter is dan die van welke NGO dan ook. In het geval van Too Good To Go is dat de strijd tegen voedselverspilling.”
Too Good To Go zag in oktober 2018 het levenslicht, met een eenvoudig maar warm doel voor ogen: met de Too Good To Go-app red je namelijk onverkocht eten bij jouw favoriete plekken van een ongelukkig lot. Een win voor buurtwinkels en restaurants, die zo geen eten moeten weggooien, en voor de consument, die voor een prikje toch nog iets lekkers op z’n bord tovert. Waarom we u dit rappeleren? Omdat Olivier François, associate director of marketing voor Noord-Europa van Too Good To Go, op 19 oktober op het podium van Orbit by PUB XP zal staan. Sinds 2018 wil dat event van PUB de markt verenigen rond essentiële en vooral duurzame waarden. Het onderwerp van dit jaar? Consumentengedrag.
PUB stelde in de aanloop naar zijn keynote-sessie op Orbit by PUB XP drie vragen aan Olivier François. Lees het interview hieronder.
Met welke antwoorden moeten merken komen om aan de verwachtingen van de burgers en de planeet te voldoen?
Dit is de million dollar question waar iedereen naar zoekt denk ik. Ik heb hier niet meteen een eenduidig antwoord op. High level denk ik vooral laten zien that they really care. En niet me loze slogans uitpakken.
Wat zijn de meest gemaakte fouten door merken/diensten in hun communicatie over duurzaamheid?
Zoals hierboven gezegd moet het oprecht zijn. Je kan geen duurzaamheid of purpose in je marketing strategie steken omdat het je merk of bedrijf beter positioneert of antwoord geeft of wat mensen willen horen. Je moet het als merk of bedrijf in de eerste plaats beleven. Het moet in je DNA zitten. Eerst de walk en daarna pas de talk. Duurzaamheidscommunicatie die niet bij je bedrijf past of genuine is wordt meteen doorprikt.
Daarnaast is de grote moeilijkheid om het op een manier te verwoorden dat mensen het kunnen bevatten en het niet ver van hun bed is.
Van welk merk vind je de duurzaamheidsclaims het meest overtuigend?
Patagonia is een klassiek voorbeeld. Ook Tony Chocolonely. Ecover
Pleitend voor eigen winkel is waar Too Good To Go voor staat heel duidelijk. Elke maaltijd die mensen bestellen is eten dat niet wordt weggegooid en zo draagt iedereen zijn klein steentje bij in het gigantisch probleem van voedselverspilling.
ORBIT BY PUB XP: CONSUMER BEHAVIOUR IN A GREEN ECONOMY!
Ter herinnering: oktober staat zoals elk jaar in het teken van de inzet van PUB voor een meer duurzame wereld: ontmoet ons op 19 oktober vanaf 14.30 uur (deuren open om 14u) in AG Campus, hartje Brussel.
Op het programma: vertel ons hoe u en uw consumenten kopen en wij vertellen u wat voor consument u bent! Wat koopt u? Willen consumenten (echt) lokale en/of duurzame producten? Hoe zijn de gewoonten van consumenten de afgelopen jaren veranderd? Op basis hiervan geven we je zoveel mogelijk tips en trucs om je te helpen de hedendaagse consument te begrijpen en hoe je effectief met hem kunt communiceren. Ofwel: Consumer Behaviour in a Green Economy! 🛒
Deze 6de editie geniet de steun van AG Insurance, RMB, NRJ, Serviceplan en UBA Belgium. De conferentie wordt gevolgd door een walking dinner en een netwerksessie. Voor meer informatie en registratie, scan de QR-code onderaan dit bericht.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]