Omnicom maakt een einde aan DDB

Communication / News / Sub

Omnicom heeft de overname van Interpublic Group (IPG) officieel afgerond en hiervan gebruikgemaakt om een grootschalige wereldwijde reorganisatie van zijn agentschappen door te voeren — wat de verdwijning van meerdere historische netwerken en een massaal banenverlies tot gevolg heeft.

EEN NIEUWE WERELDWIJDE STRUCTUUR

De historische creatieve netwerken DDB en MullenLowe worden geïntegreerd in het TBWA-netwerk. Het FCB-netwerk wordt op zijn beurt opgenomen door BBDO.

In de nieuwe geconsolideerde structuur blijven slechts drie grote wereldwijde creatieve entiteiten over: BBDO, TBWA en McCann. Volgens Omnicom is deze reorganisatie bedoeld om het creatieve aanbod te rationaliseren, synergiën te benutten en de groep wendbaarder te maken in een veranderende markt, waaronder de concurrentie van techgiganten en de toenemende toepassing van AI in advertentieproductie.

EEN GROTE SOCIALE HERSTRUCTURERING

In het kader van het post-acquisitieplan plant Omnicom wereldwijd meer dan 4.000 banen te schrappen, voornamelijk in administratieve functies, maar ook in bepaalde managementposities. Deze ontslagen komen bovenop de afslankingen die al eerder plaatsvonden binnen IPG en Omnicom vóór de fusie, wat de omvang van de reorganisatie illustreert.

EN WAT MET BELGIË?

Wat België betreft, bestaat er op dit moment geen publieke en betrouwbare bron die een specifieke sluiting of lokale reorganisatie van DDB België (of van haar Belgische klanten) bevestigt naar aanleiding van deze wereldwijde herstructurering. Er is dus op dit moment geen informatie die toelaat te stellen dat DDB België sluit of onder een andere naam verdergaat. Wordt vervolgd!