1976–2026... al 50 jaar!

Volgend jaar viert PUB zijn 50ste verjaardag. Wat een avontuur! Wat een verzameling sterke persoonlijkheden hebben onze pagina’s doorheen de jaren gevuld. Wat een foto’s, wat een campagnes — vijf decennia vol creativiteit en verandering. Sommige media zagen het levenslicht in onze kolommen, andere verdwenen... Kortom: een halve eeuw geschiedenis van onze sector.

Na zo’n veertig vrij “rustige” jaren zijn de laatste drie een stuk woeliger geweest. Alles versnelt. Niet alleen bij ons, maar wereldwijd. Enkele cijfers spreken boekdelen: om een miljoen gebruikers te bereiken, had Netflix 3,5 jaar nodig, Airbnb 2,5, Dropbox 7 maanden, Instagram 75 dagen... en ChatGPT (november 2022) slechts 5 dagen.

Moet ik mijn voorgangers bij PUB benijden? Misschien wel. Om de traagheid van vroeger, toen er tijd was om onderwerpen echt uit te diepen, rustig, tussen twee nieuwigheden door. Maar tegelijk is het een voorrecht om getuige én actieve speler te zijn in deze razendsnelle tijd, waarin technologieën elkaar in een rotvaart opvolgen en ons vak zich voortdurend heruitvindt. Wie zegt trouwens dat dit edito niet geschreven werd door ChatGPT 8?

Samen met u vieren we in 2026 niet alleen een jubileum, maar ook een nieuwe start: met het enthousiasme van een jong magazine en de wijsheid van een vijftiger die al heel wat trends heeft zien komen en gaan. Dit jubileum is er om onze geschiedenis te vieren, maar nog meer die van u — onze lezers: creatieven, uitgevers, verkopers, adverteerders, marketeers, strategen, docenten, studenten... U bent onze partner. En met u blijven we de grenzen van communicatie verleggen.

 

Philippe Warzée

Directeur éditorial/Directeur-uitgever @PUB Magazine