Me.dia, Myself & I

Fake news is een gevaar. Waarschijnlijk is het zelfs het kwaad van de eeuw. Maar wat me minstens zo beangstigt, zijn de steeds scherpere standpunten die mensen innemen. Iedereen wil iets kwijt, iedereen voelt de drang om zich uit te spreken over verschillende thema’s, iedereen heeft een mening om te verdedigen. Vrijheid van meningsuiting was ooit iets waar we samen voor streden, maar vandaag is het vooral een bron van verdeeldheid. Wat? Heb jij niks te zeggen?  Nieuws komt van alle kanten op ons af. Even scrollen en je hebt al een mening opgedrongen gekregen. Er is geen tijd meer om rustig na te denken, om zelf een oordeel te vormen. Te laat, je bent al beïnvloed! Zelf nadenken? Dat wordt steeds moeilijker. 

Een stem hebben betekent tegenwoordig vaak dat je anderen beïnvloedt, zonder de gevolgen te overzien. Het betekent waarheden spuien, jouw waarheden. 

Het betekent dat je het risico loopt om dingen te zeggen die pijn doen, zonder te beseffen welke impact je woorden hebben. Zonder erbij stil te staan dat woorden altijd een publiek bereiken, hoe klein of groot – in aantal of in leeftijd – dan ook. Nog niet bevestigd nieuws of een vervalst bericht? Het lijkt niet meer uit te maken of de informatie klopt, zolang het bericht maar de aandacht trekt. Emotie wint het van context. Voor sommigen komt ‘zich uiten’ neer op praten zonder echt iets te zeggen. Of nog erger: praten met maar één doel: geld verdienen. 

Een medium is een communicatiemiddel en anno 2025, in het tijdperk van sociale media, lijkt iedereen zijn eigen medium te zijn geworden. Me-dia, myself & I! En dan zijn er nog die mensen die zich geroepen voelen het “goede woord” verder te verspreiden, zodra ze het ergens min of meer mee eens zijn. Het gaat om woorden die vaak niet eens van zichzelf komen. Gevaarlijk, zeg je? Ja, het is te snel, te veel, te laat. Die eindeloze race naar antwoorden en debat put uit, jaagt stress aan, verdeelt en polariseert. Het is hoog tijd dat we ons weer rond échte vragen verenigen.

Wat als we teruggaan naar de kern van wat een medium hoort te zijn? Een plaats waar we informatie delen die gecheckt is en in de juiste context staat. Waar standpunten duidelijk maar genuanceerd worden ingenomen, zodat er ruimte blijft om je eigen mening te vormen. Een plaats waar we echt kunnen delen, uitwisselen en ons uitspreken. Waar informatie de tijd krijgt om te rijpen, zonder de druk om ze zo snel mogelijk over de startlijn te duwen.

Precies dat is de missie die PUB zich heeft gesteld, zowel online als op papier. Informatie wordt er behandeld, geanalyseerd en bevraagd. Het doel? Ons samenbrengen rond thema’s die onze community raken en opnieuw betekenis geven aan de details. Kijk maar naar onze cover: daarin zouden 23 logo’s verstopt zitten. Kun jij ze allemaal vinden? Nog zo’n échte vraag…

Marine Dehossay

Journalist @PUB Magazine