Philippe Warzée (PUB Magazine) : 2025... het jaar waarin?

Communication / News

Eind 2022 schreef Fons Van Dyck ‘Marketing in oorlogstijd’. Kort samengevat: de merken die zich onderscheiden in tijden van crisis, zijn degenen die we ons herinneren wanneer de rust terugkeert. Logisch, maar niet vanzelfsprekend. In februari 2023 publiceerden we een interview met Nataliya Morozova, CEO van Havas Village Oekraïne. Hoe geef je betekenis aan je werk wanneer alles om je heen instort? Een pertinente vraag.

In aanloop naar dit edito zocht ik opnieuw contact met haar. De tijd vliegt. Ze was geraakt door mijn bericht… “We leven in een extreem turbulente periode, met nog meer onzekerheid door recente acties van de VS. Toch blijven we werken: alle bureaus in ons netwerk zijn operationeel. Hier in Kiev, gebukt onder bombardementen, blijven we geloven in onze missie en in de veerkracht van ons volk. De steun van de vrije wereld geeft ons kracht. En ja, ik geloof dat we uiteindelijk zullen winnen!” Is de tijd van filosoferen voorbij? Tijdens de coronacrisis kopten we nog ‘We all stand together’ en steunden we massaal lokale ondernemers.

Vandaag staat niet een virus, maar ‘een wereld in conflict’ centraal. Oorlogsmarketing is geen theoretisch concept meer. In de VS heeft de democratie een hedendaagse Nero voortgebracht, een man die de planeet achteloos in brand steekt. In het Oosten teert Vladimir Poetins dictatuur op olie en geeft die extremisten vrij spel. Individuele vrijheden worden systematisch uitgehold. Er vloeit bloed. En wij? Gaan we voort alsof het ons niet raakt? Een ‘drôle de guerre’ – zoals de onzekerheid tussen september 1939 en mei 1940, toen Frankrijk en Engeland wel oorlog verklaarden aan nazi-Duitsland maar afwachtten – komt er niet. De economische oorlog woedt al. De digitale oorlog, de strijd om desinformatie, is allang begonnen. Laten we, net als Nataliya, onze overtuigingen niet begraven. Inclusie, gendergelijkheid en de strijd tegen armoede mogen geen voetnoten worden. Laten we ons niet laten meeslepen door angstzaaierij. Generaties voor ons toonden de weg. Die weg heet solidariteit. Die weg heet vrijheid.

- Edito PUB Magazine 02/2025, Philippe Warzée.