Politieke cartoons: waardemeter voor populariteit?


© Marec
Cartoonisten Marec, Kim en Zaza nemen maar al te graag de politieke wereld op de hak. Zij houden hun scherpe tekenpen in de aanslag om commentaar te geven op hedendaagse sociale kwesties. “Politici die niet in cartoons opduiken, hebben een probleem.”
Marec (alias van Marc De Cloedt): “In politieke cartoons komt het reilen en zeilen van de samenleving aan bod. Politiek is nu eenmaal verweven met het alledaagse leven. De actualiteit speelt de hoofdrol in mijn tekeningen en niet de ene of andere politicus.”
Kim (alias van Kim Duchateau): “Een tweet van Theo Francken kan vandaag op de lachspieren werken, maar over vijf maanden sorteert het feit nauwelijks nog effect. Politieke cartoons hebben dus een beperkte houdbaarheid. Niettemin is het politieke strijdperk te karikaturaal om links te laten liggen.”
Zaza (alias van Klaas Storme): “Politici volgen mij op Twitter. Gwendolyn Rutten was een van de eersten. Toch bellen zij en haar collega’s me niet op om complimentjes te maken of om ongenoegen te uiten wanneer ik hen in De Morgen hard heb aangepakt. Ze beseffen maar al te goed: wie niet in een cartoon opduikt, heeft een probleem.”
Lees de volledige interviews in het nieuwe nummer van PUB Magazine.
CONTENT CREATOR - THE CREW
About The Crew The Crew is a boutique creative agency based in Brussels. […]
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]