Eerste gecertificeerde influencers van België voorgesteld in Knokke-Heist

Communication / News / Sub

Tijdens de tweede editie van de Bisou Awards, waar meer dan 600 content creators samenkwamen, werden de eerste officieel gecertificeerde influencers van België voorgesteld. Enkele weken geleden werd het influencer-certificaat gelanceerd door de Raad voor Reclame en de Influencer Marketing Alliance , bedoeld om professionaliteit, transparantie en kennis binnen de sector te versterken. De voorstelling tijdens de Bisou Awards is belangrijk om dit certificaat bekend te maken binnen de sector.

Content creator David Dieu (meer dan 600.000 volgers op TikTok en Instagram) noemt het certificaat een belangrijke stap: “Ik wachtte op een erkenning van mijn beroep als content creator. Ik heb de kans gegrepen. Het is ook een engagement tegenover mijn community om de dingen goed te doen.”

500 certificaten

De initiatiefnemers verwachten 500 gecertificeerde influencers in het eerste jaar. De gemiddelde score bedraagt 81%, terwijl 70% vereist is om te slagen. Volgens Mathieu Santy, co-founder bij MASTR.be is "het influencer certificaat ideaal voor alle creators die wakker liggen van alle regels en die de regels op een gebundelde manier willen terugvinden.”

Het initiatief krijgt ook steun vanuit de merkenwereld. Naomi Osorio Galan, Senior Manager Media Operations BELUX bij Coca-Cola:“Dagelijks samenwerken met gepassioneerde content creators heeft me doen inzien hoe belangrijk vertrouwen is voor een succesvolle samenwerking. Daarom vind ik het essentieel om de certificering van influencers te steunen: het bevordert transparantie, verantwoordelijkheid en professionaliteit, kwaliteiten die onze sector verdient."

Ook de JEP (Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame) ondersteunt het project. Volgens Sofie Dejager van het JEP komt het certificaat tegemoet aan een reëel probleem: “Binnen de JEP worden we vaak geconfronteerd met inbreuken door influencers die voortkomen uit een gebrek aan kennis. We zijn er dan ook van overtuigd dat dit initiatief hun kennis zal vergemakkelijken.”

Het influencer-certificaat moet zo bijdragen aan meer duidelijkheid en professionalisering binnen de Belgische influencerwereld.