Er liggen meer dan 3 miljoen oude mobiele telefoons stof te vergaren in Belgische lades. Ze bevatten nochtans waardevolle en zeldzame grondstoffen die eigenlijk opnieuw gebruikt zouden kunnen worden. Als deel van zijn belofte om een duurzamere toekomst voor de planeette creëren, lanceren Proximus en SILK samen met partner Umicore “Don’t Miss the Call”, een urbanmining-campagne met als doel 100.000 oude gsm’s te recycleren op één jaar tijd. De ingezamelde gsm’s zullen ofwel worden gerecycleerd voor de grondstoffen die ze bevatten, ofwel worden hergebruikt. Op die manier willen Proximus en Umicore een duurzaam alternatiefcreëren voor het ontginnen van natuurlijke grondstoffen. Ter informatie: 100.000 toestellen zorgen voor 9 kg zilver, 2 kg goud, 37,5 kg lithium en 337,5 kg kobalt. Daarnaast zal de “Don’t Miss the Call”- campagne ook geld inzamelen voor Eight, een Belgische organisatie die zich inzet tegen armoede in Afrikaanse dorpen.
Wie www.dontmissthecall.be bezoekt, krijgt letterlijk en figuurlijk een oproep van de planeet. Tijdens een virtueel telefoontje verduidelijkt de planeet het belang van urban mining, de praktijk waarbij grondstoffen gewonnen worden uit elektronisch afval. Dankzij deze praktijk worden waardevolle materialen zoals goud, zilver en koper gerecycleerd, hetgeen een duurzamer alternatief vormt voor de klassieke mijnbouw waarbij natuurlijke grondstoffen nog steeds uit de aarde ontgonnen worden. Bezoekers van het platform vinden er ook alle nodige informatie om de inhoud van hun gsm te wissen voor inlevering, zodat hun persoonlijke gegevens en vertrouwelijke informatie verwijderd worden.
De campagne moet zoveel mogelijk Belgen motiveren om hun oude gsm’s in te leveren in een van de Proximus Shops of bij een van de inzamelpunten in scholen en bedrijven. Het ultieme doel van “Don’t Miss the Call” is om tegen het einde van 2020 in totaal 100.000 oude gsm’s te hebben ingezameld. Wie zijn oude gsm inlevert in een Proximus Shop ontvangt een voucher ter waarde van minstens €5. Dat bedrag kan oplopen tot €350 afhankelijk van de restwaarde wanneer het toestel nog kan worden hergebruikt. Consumenten kunnen er ook voor kiezen om het geld van hun voucher integraal te doneren aan Eight.
Impact verkleinen
Voor velen onder ons is de mobiele telefoon het belangrijkste toestel in ons dagelijks leven. Het maakt onze alledaagse routines op veel manieren gemakkelijker – zowel op professioneel als persoonlijk vlak. De keerzijde van de medaille is dat de stijgende vraag naar smartphones de natuurlijke bronnen van onzeplaneet onder druk zet. “Bij Proximus weten we dat de mobiele telefoon centraal staat in ons bedrijfsmodel,” zegt Guillaume Boutin, CEO van Proximus. Als telecomoperator wil Proximus een verschilmaken door mensen bewuster te maken en een maatschappelijke impact te creëren. “Vandaag worden minder dan 5% van alle oude gsm’s in België gerecycleerd. Dat kan veel beter. Als een van de grootste Belgische bedrijven beschouwen we het als onze verantwoordelijkheid om een positieve bijdrage te leveren aan onze planeet. Het is onze ambitie om een netto positief en volledig circulair bedrijf te zijn tegen 2030. We gaan een duidelijk engagement aan om actief bij te dragen aan een circulaire economie en te bouwen aan een duurzame maatschappij. Deze campagne is ons eerste grote initiatief om te bewijzen dat we onze woorden in daden omzetten. Ik ben op dat vlak trouwens ook zeer blij te kunnen aankondigen dat Fairphone vanaf maart deel zal uitmaken van ons aanbod van smartphones. Fairphone zet de toon voor de hele industrie, door zich te engageren voor een verantwoorde ontginning van grondstoffen en door zich in te zetten voor het welzijn van elke werkkracht. Op die manier creëren ze een telefoon die langer meegaat, gemaakt is van materialen die beter zijn voor de planeet, gemakkelijk te repareren is en mindervervuiling met zich meebrengt,” aldus Guillaume Boutin, CEO van Proximus.
Maar deze ambitie kan alleen verwezenlijkt worden als iedereen zijn steentje bijdraagt. Verschillende structurele partners van Proximus zoals de Koninklijke Belgische Voetbalbond, de Red Flames, het Belgisch Paralympisch Comité en verschillende zomerfestivals hebben reeds hun steun toegezegd, maar Proximus doet ook een oproep aan scholen en bedrijven om zich aan te sluiten bij de campagne. GuillaumeBoutin, CEO van Proximus: “We streven naar een initiatief waaraan elke Belg uiteindelijk meedoet. “Don’t Miss the Call” is er niet alleen voor Proximus, maar voor iedereen. Daarom nodig ik ook andere bedrijven uit om mee te doen en oude mobiele telefoons te verzamelen. Alleen door samen te werken kunnen we een groot verschil maken voor de planeet.” Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich registreren viawww.dontmissthecall.be. Proximus verzorgt de collecte en voorziet het nodige communicatiemateriaal. Scholen kunnen vanaf februari eveneens deelnemen via GoodPlanet, ook een partner van de campagne.
De “Don’t Miss the Call”-campagne is het resultaat van een samenwerking tussen Proximus en Umicore. Proximus engageert zich om bewustzijn te creëren bij zoveel mogelijk Belgen en neemt de collecte van deoude gsm’s voor zijn rekening. Als wereldwijde expert in het recycleren van edelmetalen zal Umicore zijn recyclagetechnologie ter beschikking stellen en de mobiele telefoons verwerken die niet meer geschikt zijn voor de tweedehandsmarkt. Zo worden de zeldzame materialen opnieuw benut in het productieproces van laptops en mobiele telefoons. Umicore benadrukt ook de nood aan een radicale verschuiving naar een circulaire economie, waarin grondstoffen voortdurend opnieuw in de economie geïntroduceerd worden. Het businessmodel van het bedrijf is gebaseerd op het principe dat alle nieuwe grondstoffen worden teruggewonnen en worden gerecycled zodat ze opnieuw kunnen worden gebruikt. “In deze groeiende digitale wereld is elektronischafval de snelst groeiende afvalsoort ter wereld aan het worden. Urban mining is niet alleen efficiënter dan klassieke ontginning, het laat ons ook toe om veel op metaal gebaseerde materialen terug te winnenwaardoor we de planeet niet blijven uitputten,” zegt Marc Grynberg, CEO van Umicore.
Bij Proximus kadert de “Don’t Miss the Call”-campagne binnen een strategie op lange termijn. Proximus organiseert al jaren inzamelacties voor mobiele telefoons, goed voor zo’n 20.000 oude toestellen diej aarlijks worden ingeleverd, hetzij in de Proximus Shops, hetzij in scholen via partner GoodPlanet. Met de“Don’t Miss the Call”-campagne wil Proximus het momentum opvoeren door aan te tonen dat individuele bijdragen kunnen worden samengebracht in een groter initiatief dat van urban mining uiteindelijk de nieuwe standaard maakt.
Credits
- Client: Proximus
- Client contacts: Aurélie Denayer, Sophie De Nys, Laurence Carion, Nele Van Malderen
- Ecosystem: SILK
- Agency: FamousGrey
- Excecutive CD: Peter Ampe
- Creative Team: Yana & Zoé
- Sr. Account Manager: Olivia Naudts
- Account Director: Audrey Semal
- Client Service Director: Naïké Van Hulle
- Strategic Director: Jonathan Detavernier
- Head of Production: Charlotte Bodson
- Sound studio: FamousGrey Productions
- Sound Engineer: Eli Sundermann, Pierre-Etienne Bonnet
- Post-producer: Sara De Grave
- PR: Famous Relations
- Digital Agency: Prophets
- Digital Strategic Director: Tom Willemkens
- Account Director: Ophélie Van Hagendoren
- Digital producer: Timothy van den Brande
- POS-agency: Altavia-ACT
- Account team: Berengere Ooms, Jean-Yves Claes
- Media Agency: Maxus
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]