PUB Magazine: make local great again?

4schools / Media / News

PUB Magazine is out! Dit keer duiken we diep in het thema lokaal – maar niet zonder de context van een steeds globaler wordende wereld. Want hoe vind je als merk je plek in een tijdperk waarin globalisering en lokalisering elkaar kruisen?

“We zitten in een fase van ‘post global marketing’, waarbij producten en marketing lokaal worden aangepast. Wat dichtbij is, vertrouwen we,” stelt Fons Van Dyck. In een exclusief interview kijkt hij terug op de impact van zijn werk en blikt hij vooruit op wat de sector nodig heeft om lokaal relevant te blijven in een steeds globalere wereld.

Een van de grootste uitdagingen voor lokale spelers is misschien wel de overweldigende invloed van de techreuzen, ook wel bekend als GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon en Microsoft). In België gaat maar liefst 60% van de digitale reclamebudgetten naar deze giganten, waarvan een derde rechtstreeks naar Meta. Marc Fauconnier waarschuwt in dit PUB Magazine voor de impact hiervan op de Europese media en economie, en roept op tot actie om lokaal relevanter te blijven. Maar hoe kijken onze lokale media naar deze grote techgiganten, die hun sector stevig onder druk zetten? En wat zegt men daar tegenover? We vroegen het aan Wim Jansen, chief commercial officer Belgium bij DPG Media.

Is lokaal wel nog haalbaar, in een tijd waarin internationale adverteerders hun beslissingscentra centraliseren? L’union fait-elle la force – of kunnen standalone agency’s in deze tijden best goed overleven? PUB trok naar drie Belgische bureaus (AdSomeNoise, Lucy en deBottomLine) om te ontdekken hoe zij standhouden. Steven Van Dingenen, founding father van deBottomline, stelt alvast gerust: “Hoewel er inderdaad sprake is van een toenemende centralisering van beslissingscentra, merken we dat diezelfde beslissers bewust op zoek zijn naar externe expertise en lokale verankering.”

In deze nieuwe editie van PUB Magazine botst u voorts op (onder meer)Thierry De Swaef en Alain Dressou (The Friends by Verhulst), Chris Goossens (Done by Friday), Harry Demey (LDV United), Steven Verbruggen (AdSomeNoise), Jonas De Wit (Lucy), Luc Van Wichelen (Mondeléz), Charlotte Huens (Neuhaus), Steven De Deyne (Proximus), Olaf Meuleman (independent creative), Marie Lemaître, Valérie Bourgeois en Andrew Vassallo (Move On) en regisseur Jeroen Willekens.

LEES PUB MAGAZINE HIER ONLINE