RCA draait clichés om en maakt Gen Z warm voor accountancy

4schools / Crea / News

Met de nieuwe campagne Van Vooroordelen naar Voordelen laat RCA zien hoe vooroordelen over Gen Z en het beroep van accountant juist sterke troeven kunnen zijn. De campagne speelt in op typische eigenschappen van jongeren, zoals snel afgeleid zijn, moeite met autoriteit en een tikkeltje chaotisch werken. In plaats van ze te zien als zwaktes, worden ze gepresenteerd als voordelen die perfect aansluiten bij de accountant van morgen.

Met een frisse, humoristische aanpak wil de campagne jongeren inspireren voor een veelzijdige en impactvolle carrière. Via een opvallende website, sociale media-video’s en postercampagne op scholen vertaalt RCA de vooroordelen naar herkenbare voordelen. Zo wordt een ‘sloddervos’ iemand die rustig blijft in de chaos, en een ‘rebel’ een kritische denker die innovatie brengt in een sector die volop in beweging is.

ALLESBEHALVE SAAI

De campagne breekt bewust met het stoffige imago dat nog vaak rond de accountancysector hangt. Door jongeren op een persoonlijke manier aan te spreken en in te spelen op hun talenten, toont RCA dat het beroep allesbehalve saai is. Het resultaat is een frisse en toegankelijke campagne die de aantrekkingskracht van het vak vergroot en inspeelt op de waarden van Gen Z.

De campagne is ontwikkeld in opdracht van Accountants van Morgen, een initiatief van twaalf accountancy- en consultancykantoren. Met deze derde samenwerking zet het platform verder in op het moderniseren van de sector en het vergroten van de instroom van jong talent in de opleiding en het beroep.

Credits:

Client: Accountants van morgen

Agency: RCA 

Creative Director: Bart Klerckx

Co-Creative Director: Ken Houben

Creative team: Karolien Schroeyen, Ken Houben  

Social Consultant: Emilie Degreef

Performance consultant: Ruben Lemaire

Managing Director: Micha Appermans

Account Manager: Maarten Moons

Account Executive: Ulrica Fox

Strategy: Karel Byloos, Marie Vranken

Motion design: Gilles Vermeulen

Digital design: Laurien Bex

Digital project manager: Maarten Vaesen 

Head of production: Wim Claesen

Design team: Marleen Vanloffeld, Inne Quetin

Media planner: Hannes Smets

PR: Evelien Olaerts

Creative Operations Manager: Veerle Guiljam

Produced by: Unknown.collective 

Directed by: Edouard Valette 

Creative Direction: Unknown.collective 

Account Manager: Esteban Brouillard 

Producer: Esteban Brouillard 

1st AD: Justin Liénard 

DOP: Virgil Leclercq 

1st AC: Romain Roobaert 

Gaffer: Noé Souchaud 

Electro Intern: Louis Tâcheron 

Photography Assistant: Merryl Ingrassia 

Set Design: Sophie Bouvy 

Stylist: Johanna Godts 

MUA: Ninon Dejarnac 

Régie: Célia Malawka 

Casting: Smiling Agency 

Post-Producer: Ophélie Thibault 

Edit, VFX & Online: Elke D’Haese 

Picture Grading: Louis Vielle 

Video Grading: Virgil Leclercq 

Sound Design & Mix: Diego Wunch