Real en Manchester, kampioenen der merken!

Merkwaarderingsbureau Brand Finance heeft een studie gevoerd die de waarde van ’s werelds grootste voetbalclubs meet. De Brand Finance Football 50 is de eerste in zijn genre die de resultaten onderzocht van het volledige seizoen 2016/2017.
Het fantastische seizoen van Real Madrid, met zijn overwinning in de Champions League, zorgde ervoor dat Los Blancos Barcelona kon verslaan en zo de meest krachtige voetbalclub van de wereld werd. De merkbekendheid van beide voetbalploegen was al uitzonderlijk en ongeëvenaard door de anderen. Barcelona had tot nu toe altijd een lichte voorsprong op Real Madrid, maar de merkwaardering van Real ging in 2016 de hoogte in (van 94,6 naar 96,1) nadat ze een record behaalden in de 12de Champions League, waarmee de club Barcelona (95,4) oversteeg.
Toch zou Real nog meer kunnen doen om te profiteren van zijn succes op het veld. Ondanks dat het het meest krachtige voetbalmerk is op vlak van merkwaarde, loopt het nog steeds aanzienlijk achter op Manchester United. United is - ondanks een teleurstellende 6de plaats in de Premier League - het meest waardevolle voetbalmerk, met een waarde van 1,733 miljard dollar ten opzichte van Real’s 1,419 milard dollar.
Het succes van Manchester United is mede het gevolg van een blijvend halo-effect van de goede tijden onder Alex Ferguson. Maar het meest cruciale ingrediënt was de club’s commerciële sterke en zijn vermogen om zijn succes om te zetten in lucratieve doelen en partnerships met verschillende sectoren. En hoewel Real blockbusterdeals wist te maken, met Adidas bijvoorbeeld, heeft het zijn merkvermogen nooit in diezelfde mate gebruikt als United.
Real Madrid zou het ook aanzienlijk beter kunnen doen in de groeimarkten buiten Europa. In sommige markten, zoals het Midden-Oosten, is Real populair. Toch toont het onderzoek van Brand Finance aan dat de voetbalclub nog veel werk te doen heeft. Zo scoort de club op dat vlak slechter dan United en Bayern Munchen.
Geen enkel Belgisch team staat in de top 50 van het klassement. En wat betreft onze Nederlandse buren: Ajax behaalde slechts een 47ste plaats...
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]