Een nieuw onderzoek uitgevoerd door VMA Group, een internationale search- en recruitmentspecialist voor bedrijfs- en marketingcommunicatie, in samenwerking met Newgate Communications, toont hoe belangrijk de bedrijfsreputatie is geworden voor CEO's in heel Europa – en hoe er daardoor nu behoefte is aan een beter doordachte, meer provocerende communicatiefunctie met een beter begrip van de business en minder nadelig risico dan ooit tevoren. Uit het onderzoek blijkt hoe de definities van 'het bedrijf', en de manieren waarop organisaties met hun stakeholders praten, zijn veranderd in het digitale tijdperk. De digitale communicatie betrekt het bedrijf in eindeloze online gesprekken “waar ze met naam en toenaam worden genoemd; opgevraagd en bespot; verdedigd en geretweet". Dit vormt zowel een uitdaging als een ongekende kans voor het communicatieberoep.
Tussen mei en augustus 2016 heeft VMA Group gedetailleerde, kwalitatieve interviews verricht met 40 Europese CEO's, van leiders van handelsorganisaties tot CEO's van multinationale bedrijven. Het resultaat is een vergaand inzicht in de rol van communicatie binnen de bedrijven en hoe de communicatiedirecteuren worden waargenomen en beschouwd door de CEO's. Het onderzoek, ‘Beyond Communications – A CEO Perspective of reputation leadership’, schetst de uitdagende wens van CEO's om een nieuwe generatie van business leiders uit de communicatiefunctie naar voren te brengen.
De CEO's zien de bedrijfsreputatie niet langer als alleen 'leuk om te hebben' maar als cruciaal voor bedrijfssucces. Hierdoor kan communicatie niet langer worden beschouwd als een ondersteunende functie, maar in plaats daarvan als een onderdeel van het leiderschapsframework. Aangezien organisaties zich in commercieel en cultureel opzicht verankerd hebben in open communicatie, is er een nieuwe behoefte aan communicatiedirecteuren om namens de organisatie hun leiderschapskwaliteiten te uiten. Hoewel de alledaagse beroepsvaardigheden essentieel blijven, wensen de ondervraagde personen een nieuwe aanpak en filosofie. Zij verwachten "een bereidheid om verder dan de horizon van de business te kijken en zelfs om de ‘schaduw’ van de CEO's te zijn".
Zodoende moet de nieuwe generatie van communicatiedirecteuren "creatief en ondernemend zijn en unilateraal handelen met gezond verstand”. Zij moeten businessgericht zijn, en groeimogelijkheden en risico’s kunnen situeren. Elise Guillet, senior consultant België: “Wat betreft communicatieverantwoordelijkheden hebben we in sommige gevallen vastgesteld dat de eisen van de CEO evolueren en toenemen. Communicatiespecialisten zien zich dan ook genoodzaakt om voortdurend te reageren op een snel evoluerend communicatielandschap en de daaraan gerelateerde uitdagingen."
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]