Riese & Muller is Best Bike Brand 2025!

Op 13 maart, tijdens de Best Brands Awards, onthulden Serviceplan en NielsenIQ/GfK de 21 winnaars van de 2025-editie, bepaald door een enquête uitgevoerd onder 4.000 Belgische consumenten. Dit jaar valt Riese & Müller in de prijzen met de titel Best Bike Brand. In dit exclusieve interview met Benjamin Wenz, Media Relations Manager bij Riese & Müller, lees je hoe het merk inspeelt op de groeiende vraag naar stads- en cargofietsen en de duurzame mobiliteit van de toekomst vormgeeft. Veel leesplezier!
Wat kunnen we in 2025 van Riese & Müller verwachten?
Benjamin Wenz: Cargofietsen worden steeds belangrijker in fietsmobiliteit. Vanaf het begin hebben we het potentieel van cargofietsen herkend om voor veel dagelijkse taken de auto te vervangen. Daarom hebben we ons al in 2012 gepositioneerd op de toekomstige markt van duurzame mobiliteit met cargofietsen. Sindsdien hebben we een duidelijke trend gezien naar cargofietsen op alle internationale markten. In 2025 blijven we werken aan innovatieve producten en diensten die inspelen op de veranderende mobiliteitsbehoeften van mensen. De vraag naar stads- en cargofietsen groeit, en daarom breiden we ons aanbod in deze categorie verder uit.
Hoe integreer je duurzaamheid in je bedrijfsmodel?
Benjamin Wenz: Bij Riese & Müller geloven we dat duurzaamheid niet in strijd is met economische efficiëntie — het is een vereiste voor een toekomstbestendige economie. Als snelgroeiend bedrijf hebben we de kans om echte impact te maken en de manier waarop bedrijven opereren en worden waargenomen te veranderen.We hebben onze duurzaamheidsstrategie opgedeeld in jaarlijkse subdoelen. In 2020 begonnen we met een focus op onszelf, met als prioriteiten “nul uitstoot” en “nul afval.” We analyseerden onze productieprocessen en toeleveringsketens, beoordeelden onze uitstoot- en afvalniveaus en identificeerden mogelijkheden om deze te verminderen. Op basis van deze inzichten startten we samen met onze medewerkers en leveranciers projecten om onze CO₂-uitstoot en afvalproductie te minimaliseren.
Veel van deze initiatieven zijn gekoppeld aan onze 100% klimaatneutrale campus in Duitsland. Onze gebouwen, gebouwd volgens de nieuwste energie-efficiëntienormen, zijn voorzien van twee fotovoltaïsche systemen die meer dan 80% van de dagelijkse elektriciteitsbehoefte dekken en maken gebruik van passieve koeling in plaats van airconditioning.
Ook logistiek herdenken we. We verkleinen onze afhankelijkheid van luchtvracht en kiezen voor duurzamere transportopties, zoals spoorvervoer of een combinatie van lucht- en zeetransport. Op het gebied van verpakkingen gebruiken we milieuvriendelijke materialen, waaronder FSC®-gecertificeerd karton uit verantwoord bosbeheer voor onze e-bike dozen en accessoires.
Daarnaast introduceren we herbruikbare fietskisten en reserveonderdelencontainers, die tot 30 keer kunnen worden hergebruikt. Dit verlaagt het kartonafval met 95% en vermindert de uitstoot van fietszendingen met 80%.
Naast deze initiatieven blijven we ons richten op transparantie in de toeleveringsketen, duurzame digitalisering en meer verantwoording in onze wereldwijde operaties. We werken langdurig samen met onze leveranciers om gezamenlijk duurzame verbeteringen door te voeren.
Aan de productzijde hebben we de koolstofvoetafdruk van onze fietsen aanzienlijk verminderd. We gebruiken nu gerecycled, ASI-gecertificeerd aluminium voor de frames van zes modellen in ons assortiment. Deze innovatie stelt ons in staat om tot 81% gerecycled aluminium in onze frames te verwerken, waardoor het energieverbruik in het productieproces drastisch wordt verminderd.
Welke belangrijke gedragsveranderingen heb je bij consumenten waargenomen en hoe speel je hierop in?
Benjamin Wenz: De mobiliteitsbehoeften van mensen veranderen, en wij passen ons aanbod hierop aan met nieuwe producten en diensten. De groeiende populariteit van stads- en cargofietsen versterkt onze focus op het uitbreiden en diversifiëren van ons assortiment in dit segment. Stedelijke mobiliteit draait niet langer om het maximaliseren van wegruimte voor auto’s. Steeds meer openbare ruimtes worden heringericht, waarbij de auto een minder dominante rol krijgt. Veel steden en metropolen zetten in op deze transitie door beschermde fietspaden aan te leggen en bepaalde straten autovrij te maken. In deze context spelen fietsen en e-bikes een sleutelrol in een multimodale mobiliteitsmix, die duurzame, efficiënte en flexibele vervoersmogelijkheden biedt.
Wilt u weten hoe u een Best Brand wordt? De sleutels tot succes staan voor u klaar op bestbrands.be!
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]