RTL Belgium zet zich schrap

Media / News

RTL TVi Pub

Vorige vrijdag maakte TF1 bekend dat het in zee gaat met Transfer voor de commercialisering van de programma’s van de Franse zender in ons land. Dat zal ongetwijfeld een weerslag hebben op de activiteiten van de RTBF en zeker ook op die van het commerciële mediabedrijf RTL Belgium. De CSA (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel), die de spelregels in de mediawereld in Franstalig België in het oog houdt, maakte de betrokkenen er overigens op attent dat TF1 zich aan de Belgische spelregels moet houden en verwacht dat de zender een overeenkomst terzake sluit.

PUB kreeg intussen een interne brief te pakken die de medewerkers van RTL Belgium duidelijk maakt hoe het bedrijf zal antwoorden op deze nieuwe uitdaging. Het bedrijf schakelde recent al pro-actief consultancybedrijf McKinsey in en dat leverde een doelijstje op met vier werven. RTL zal vooreerst het productaanbod aanpakken en een nieuwe, concurrentiële herpositionnering naar voren schuiven. Ten tweede komt er een permanent non-lineair aanbod. Voor dat alles zal de organisatie worden aangepakt, met een op performance gebaseerde efficiëntie. En tot slot wil RTL het hele ecosysteem waarin het bedrijf zich beweegt herdefiniëren. Is dit alles nog redelijk vaag, de krijtlijnen van het #evolve-plan maken toch zeer duidelijk aan dat RTL zich bij voorbaat niet gewonnen geeft en van plan is om de hele organisatie onder de loep te nemen. Meer details zullen voor eind juni bekend zijn. Sandrine Gobbesso (foto hieronder) zal als CTO (Chief Transformation Officer) de hele transitie begeleiden.
Sandrine Gobbesso RTL