Sectorfonds Transport en Logistiek en Choo Choo zoeken vrachtwagenchauffeurs in spé

De nationale campagne “Dream 2 Drive” ging live, een initiatief van het Sectorfonds Transport en Logistiek (SFTL/FSTL). Het fonds, dat de belangen van de transport- en logistieksector in België behartigt, wil met deze campagne de instroom van jongeren in de opleiding Vrachtwagenchauffeur opnieuw aanzwengelen. Daarom schakelden zij jongerencommunicatiebureau CHOO CHOO in voor een creatieve campagne op maat van de doelgroep.
Hands-on leren, met zicht op de weg én je toekomst
TikTokcampagne met ronkende motoren en een rave in de laadbak
De campagnevideo’s werden opgenomen met leerlingen van de opleiding aan Site-A in Aarschot, één van de twaalf scholen in ons land waar de richting aangeboden wordt. CHOO CHOO werkte samen met hen creatieve videoconcepten uit die inspelen op populaire TikTok-trends op #TruckTok, de niche voor kijkers met interesse in vrachtwagens. De productie resulteerde onder andere in een mini-rave in de laadbak, en een ASMR-video, truck edition.
"Als je jongeren wil bereiken, moet je ze ook mee aan boord nemen. We hebben de concepten eerst aan hen voorgelegd, maar eerlijk? Hun input maakte het tien keer beter. Zo wordt het iets dat niet voelt als reclame, maar als iets van henzelf," aldus CHOO CHOO-oprichters Dagmar De Munter en Claire Govaerts (26), zelf nog behorend tot Generatie Z.
Vooroordelen? Achteruitkijkspiegelmateriaal
Wie nog dacht dat het om een harde mannenwereld gaat, zit mis. “Dat is eerder een hardnekkig cliché dat nog leeft in de hoofden van het grote publiek,” aldus Katrien Timmermans van SFTL. De sector is volop in verandering – en ook de samenstelling van de klaslokalen weerspiegelt dat.
“In mijn klas van 10 leerlingen in het vijfde jaar zitten maar liefst drie meisjes,” zegt Mario Thiels, leerkracht aan Site-A in Aarschot. Zelf heeft hij 30 jaar ervaring als chauffeur, maar verkocht hij zijn transportbedrijf om een andere passie achterna te gaan: lesgeven. Nu leidt hij de nieuwe generatie chauffeurs op, jongens én meisjes.
Om hardnekkige stereotypen definitief van tafel te vegen, bevat de campagne ook enkele video’s die toekomstige vrouwelijke chauffeurs in de kijker zetten. Zo wordt de populaire TikTok-trend 'I said yes' met een knipoog ingezet – dit keer geen huwelijksaanzoek, maar een volmondig 'ja' tegen de keuze voor de opleiding vrachtwagenchauffeur. De boodschap is duidelijk: dit is ook een job voor meisjes met drive.
Zin om zelf het stuur in handen te nemen? De campagne roept jongeren op om de opleiding Vrachtwagenchauffeur te ontdekken via de opendeurdagen van de 12 betrokken scholen.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]