We weten het niet noodzakelijk, maar dehydratatie tijdens het rijden kan even gevaarlijk zijn als rijden onder invloed van alcohol. Te weinig water drinken tijdens of voor het rijden kan zware gevolgen hebben, want dehydratie is niet alleen slecht voor je gezondheid, het kan ook een negatieve invloed hebben op je rijgedrag. Een studie* van de Loughborough University heeft aangetoond dat zelfs een milde vorm van dehydratie dezelfde impact en gevolgen kan hebben als 0,8 promille alcohol in je bloed (da’s meer dan de wettelijke limiet in België). Met andere woorden: “Slecht gehydrateerd rijden heeft een nefaste en gevaarlijke invloed op onze rijvaardigheid.” (Professor Ron Maughan, emeritus professor aan de Loughborough University en Chairman aan het Europese hydratatie-instituut ). Na een test, verspreid over twee dagen, met chauffeurs in een rij-simulator, kwam het onderzoek tot de conclusie dat dehydratatie tot een verdubbeling leidt van het aantal fouten en onoplettendheden tijdens het rijden: meer kans om de rijstrook te verlaten, tragere remreactie, enz… Wat sterk vergelijkbaar is met iemand die tijdens het rijden licht onder invloed is van alcohol of drugs.
Ouders van Verongelukte Kinderen

Net daarom start Belgisch watermerk SPA, met de steun van de organisatie ‘Ouders van Verongelukte Kinderen’, de opvallende nationale oproep om méér te drinken achter het stuur. Water, welteverstaan. Want als we beter gehydrateerd rijden, hebben we een beter reactievermogen, zijn we alerter en ervaren we minder stress in het verkeer. Een boodschap die voluit de steun geniet van ‘Ouders van Verongelukte Kinderen’, de organisatie die zich al meer dan 25 jaar inzet voor verkeersveiligheid. Mélanie Decelle, Brand Equity & Innovation Director, Spadel Group: “Als een nationaal merk dat zich inzet voor de gezondheid van alle Belgen zijn wij vastberaden om de belangrijke boodschap over te brengen dat ‘beter drinken’ leidt tot een ‘beter leven’. Als we dan ontdekken dat ‘beter drinken via een betere hydratatie’ ook nog eens leidt tot een veiliger rijgedrag, dan nemen we maar wat graag mee de verantwoordelijkheid op om die boodschap te helpen verspreiden.”
“Naast begeleiding en ondersteuning van families is één van de basismissies van ‘Ouders van Verongelukte Kinderen’ de sensibilisering en bewustmaking inzake verkeersveiligheid. Belangrijk daarbij is dat we – naast de klassiekers als snelheid en alcohol – ook de wat minder bekende verkeersveiligheidsproblemen naar voor helpen brengen. Zoals onlangs nog het ‘streamen tijdens het rijden’. En nu dus ook het nog niet zo gekende gevaar van te weinig hydratatie tijdens het rijden.," zegt An Vandeborne, directeur ‘Ouders van Verongelukte Kinderen’.
Een relevante boodschap, op de juiste plaats én op het juiste moment
De postercampagne van de hand van Happiness is te zien in de buurt van tankstations en op verschillende plaatsen met druk wegverkeer in heel België. De campagne ‘Drink als je rijdt’ loopt doorheen de eindejaarsperiode en loopt gelijktijdig met de BOB-campagne. Een tactisch relevante keuze, want veilig rijden, dat betekent niet alleen rijden zonder alcohol of drugs, maar ook voldoende gehydrateerd rijden.
Credits
Client: SPADEL
Product: SPA®
Contacts: Mélanie Decelle, Séverine Du Champs, Carole Jean, Marianne Van Lathem, Tamara Daumerie, Isabelle Van Doorne
Agency: Happiness Brussels
Executive Creative Management: Karen Corrigan
Chief Creative Officer: Geoffrey Hantson
Executive Creative Director: Philippe Fass
Creative Content Directors: Debby De Ridder, Jorrit Michiels
Strategic Director: Isabelle Koelman
Connectivity & Content Director: Marine Vandenplas
Concept Provider: Jarne Eetesonne, Manuel De Vos, Brent Roofthooft
Copywriters: Stéphane Opdenbosch
Account team: Frederik Jonnaert, Emmanuelle Hoet
Head of Design: Dries Lauwers
Graphic Designers: Lisa Leloux, Jonathan Kalifat
DTP: Loïc Lenoble
Print producer: Pascal Delfosse
Head of Motion: Remke Faber
Motion Designer: Arthur Nunes
Contact OVK: An Vandeborne
*Studie Loughborough University: https://www.lboro.ac.uk/media-centre/press-releases/2015/april/54-dehydrated-drivers.html
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]