Tijd voor CSR manager in elk bedrijf?

News / Sustainability

Bedrijven zijn al jaren bezig met het inkleuren van hun sociale of maatschappelijke verantwoordelijkheid. Na de Tweede Wereldoorlog werd dat als ‘ethisch’ bestempeld, in de jaren zeventig zelfs als ‘ecologisch’. Vandaag wordt die CSR (Corporate Social Responsibility) omkaderd door 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, gedefinieerd door de Verenigde Naties. En met Covid-19 kwamen er daar recentelijk nog bij. Is het hoog tijd voor een CSR manager? En hoe ziet die functie, die de jaren o zo aan belang heeft gewonnen, er eigenlijk uit?

CSR is een mindset waarbij bedrijven sociale, ecologische en economische overwegingen integreren in hun activiteiten en partnerschappen. Met andere woorden, het is het bewustzijn van hun impact (positief en negatief) op de wereld. Elk bedrijf zou zijn bijdrage aan maatschappelijke kwesties in vraag moeten stellen om zo een duurzaamheidsstrategie op poten te zetten. En laat dat nu juist zijn waar een CSR manager van pas kan komen. Natuurlijk zal, in een bedrijf met minder middelen, de CEO die rol veeleer op zich nemen.

[...] Het volledige artikel kan u hier lezen