We waren met zo’n honderd deelnemers aanwezig op de tweede editie van State of the Union, georganiseerd door het CIM. Naast het verslag van de conferentie, dat de inhoud van de toespraken goed samenvat, willen we stilstaan bij de zorgen van de aanwezige actoren. De mediasector in 2025 wordt geconfronteerd met uitdagingen die tegelijk economisch, strategisch, democratisch en menselijk zijn. Het meten van het publiek, de kernactiviteit van het CIM maar ook van zijn Europese tegenhangers zoals Médiametrie, is van levensbelang voor ons ecosysteem. Vooruitgang zoals het Cross Media Measurement-project moet dan ook worden toegejuicht. Dat alles vereist echter een volkomen onafhankelijkheid – iets wat vreemd is aan de activiteiten van de GAFAM. Het is tijd om hun cijfermatige beweringen niet langer klakkeloos voor waar aan te nemen. Ook Europa moet de media binnen onze statenunie de nodige middelen verschaffen. Het European Media Freedom Act ((EMFA) wil de persvrijheid, de redactionele onafhankelijkheid en het pluralisme van de media versterken. Een mooi initiatief, dat echter geen antwoord biedt op de ongebreidelde verspreiding van valse informatie via kanalen buiten de media zelf. Desinformatie krijgt vrij spel in Europa en wereldwijd. Welke middelen stellen onze democratieën voor om dit onheil te bestrijden? Jean-Paul Philippot, gedelegeerd bestuurder van de RTBF, trok hierover aan de alarmbel tijdens deze State of the Union.
Wat de inhoud betreft, staan onze microkosmos tegenover een ontembare en soms ontwrichtende concurrentie. Een voorbeeld, aangehaald door Hugues Rey, CEO van Havas Media: Squeezie, influencer en streamer, die met zijn GP Explorer meer dan 1,3 miljoen kijkers wist te verzamelen op Twitch. Ik voeg daar het voorbeeld van Inoxtag aan toe, een influencer die zijn zetel verliet om de Everest te beklimmen. Zijn avontuur, in de vorm van een Youtube-documentaire, bereikte meer dan 2,2 miljoen kijkers op dat platform en werd ook op Auvio uitgezonden. De redactionele keuzes van de “klassieke” media moeten ongetwijfeld worden herzien in functie van het publiek van vandaag en morgen, en dit zonder de kwaliteit van onze informatie op te offeren. Daarbij mogen we niet uit het oog verliezen dat lokale inhoud een prioriteit zal blijven tegenover de mondialisering van entertainment. Het spreekt voor zich dat de communicatie- en mediasector vandaag zijn meningsverschillen opzij moet zetten. We hebben geen tijd meer om te talmen. Een platform zoals Ad Manager + moet Europees en open zijn... met de nodige waarborgen. Ik heb het gisteren duidelijk gehoord: de tijd van terughoudendheid ligt achter ons. Het is nu aan de professionals in onze sector om aan de slag te gaan. Ik durf te denken dat deze State of the Union een weerklank is van ons nationale motto: “Eendracht maakt macht.”
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]