Wunderman Thompson maakt sexting veiliger voor Telenet

(update) Sexten staat (nog) niet in de Van Dale, maar de term is de laatste jaren wel deel gaan uitmaken van onze woordenschat en onze seksualiteitsbeleving. Volgens een representatieve bevraging van 2000 Belgen, uitgevoerd door Dr. Mariek Vanden Abeele van Tilburg University in opdracht van Telenet, ziet vijfentwintig procent van de Belgen dit als een normale vorm van hedendaagse seksualiteit. Bij twintigers ligt dit cijfer met 36% zelfs nog hoger. Toch komt het fenomeen doorgaans negatief in de pers, bijvoorbeeld wanneer het gaat om sextortion (afpersing aan de hand van naaktfoto’s of filmpjes), bittere exen die wraak willen nemen door gevoelig beeldmateriaal online te gooien, of jongeren die onder druk gezet worden om een naaktfoto te delen.
Om dit tegen te gaan, bedacht Wunderman Thompson de .comdom app. Een ‘digitaal condoom’ om sexting veiliger te maken. De app plaatst namelijk een watermerk over jouw foto’s met de gegevens van de ontvanger. Zo zal de gelukkige die jouw privéfoto’s ontvangt ze niet snel online verspreiden.
Naast het watermerk heeft de app ook nog andere functionaliteiten om veiliger te sexten. De app herkent bijvoorbeeld gezichten en maakt ze automatisch onherkenbaar. Bovendien kan je ook videofilters toevoegen om je foto’s spannender te maken en meteen ook het nemen van volledige screenshots moeilijker te maken.
Om de app aan te kondigen bij het grote publiek werden twee doelgroepen aangesproken. Enerzijds jongeren, de vurigste ‘sexters’. Zij krijgen enkele geestige filmpjes te zien op Instagram en Youtube. Hierin vertellen een jonge vrouw en man trots over hun eigen perzik en aubergine die ze soms doorsturen naar hun lief. Anderzijds krijgen volwassenen extra duiding via Facebook rond het hot topic dat sexting tegenwoordig is.
Want jongeren doen steeds meer aan sexting. En hoewel daar niets mis mee is, zijn de gevolgen van misbruik soms ernstig. Daarom biedt Child Focus, de Stichting voor Vermiste en Seksueel Uitgebuite Kinderen, extra ondersteuning voor de app. Zij fungeren als expertisecentrum voor jongeren met vragen of problemen rond sexting.
De lancering van .comdom kadert in het #TelenetGO project, waarmee Telenet investeert in digitaal welzijn en mensen wil helpen slimmer om te gaan met hun digitale media. Het project ging eerder deze herfst van start met responsabilisering over phubbing (tijdens sociale interactie met een ander afgeleid zijn door je smartphone). Telenet zet de lancering van .comdom kracht bij met het aanbieden van een reeks Smart Talks waar de microfoon wordt gegeven aan toonaangevende stemmen over hedendaagse seksualiteit. Sprekers zijn onder andere Jozefien Daelemans (opstarter van feministisch online magazine Charlie Mag), Dr. Joris Van Ouytsel (senior researcher aan UAntwerpen rond jongeren en sexting) en seksuoloog Wim Slabbinck. Deze sprekers gaan ook in debat met Nel Broothaerts van Child Focus en Julie Vranckx (auteur van (Over)leven op Tinder). Deze talks en het debat zullen vanaf 25 november aangeboden worden op het #TelenetGO platform en in zijn TV-theek. .comdom is beschikbaar via www.comdom.be. De app is gratis en beschikbaar voor iedereen.
Credits
Agency: Wunderman Thompson Belgium
Client: Telenet
Contact: Nathalie Rahbani, Lisa Dewinter, Marijke Vissers, Isabelle Moens, Fabienne Beckers, Alexander Bekaert, Bob Lepoutre
Creative Directors: Pieter Staes, Manuel Ostyn
Creative team: Kasper Janssens, Arjen Tarras
Copywriter: Tomas Van Loon, Jérôme Van Den Broeck
Design Directors: Jo Van Grinderbeek, Sebastien Greffe
Designers: Kenny Smet, Inge Vanhees, Virginie Rosseel, Charlotte Slegers, Reginald Van de Velde, Nathalie Wlostowski, Irina Bogdan, Ynje Degraeve
DTP: Jan-Bart Debruyne Motion Designers: Matthias Berghmans, Bert Beckers
Strategy: Tom Vingerhoets, Joyce Poelmans, Michelle Defooz, Erik De Rijdt
Account team: Charlotte Feremans, Sabrina Janssen, Femke Sermeus
Social: Delphine Gillain, Olivier Verhellen, Pim Smeets, Robbin de Waij, Mike Dobbelaere, Dieneke Van Gerrewey
Producers: Ingeborg Van Hoof, Amélie Van Campen, Jonathan Kauffmann
Digital Experts: Aslican Aydin, Stijn Janssens, Jorg Meyer, Jeroen Michiels, Giele Cools, Veerle Struyf, Joren Van Hocht, Lieven Eulaers
App Development: App Foundry
Company
Editors: Karel Van Gucht, Christoph Boost
Sound: Menno Van Riet
DOP: Pieter Neirynck
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]