Op donderdag 18 september vond in de wonderlijke Verbeke Foundation in Stekene de nieuwe editie plaats van Time To Make Sense, het jaarlijkse 'do good'-marketingcongres van Springbok, Joe Public en Dawn. "Waar zijn we mee bezig' is altijd een goed uitgangspunt voor reclamemakere en marketeers. Noem het Purpose, PPP (Profit PeoplePlanet), Marketing for Good of Sustainable Marketing: het maakt misschien weinig uit. Wél van belang is hoe de communicatiesector omgaat met de wereld waarin we leven, en welke impact reclame en marketing (kunnen) hebben. 'The Bigger Picture' noemt Sammy Colson, ceo van Springbok, dat. Vorig jaar was mindfulness het thema van het Springbokcongres, dit jaar was dat de nuance, het anders kijken, het verschil tussen fake en fiction en het luisteren naar andere meningen. "Maar het doel blijft: betere marketing voor onze klanten," benadrukt Sammy Colson.
Belangrijk in dat alles is hoe we naar de dingen kijken. "Zien is niet hetzelfde als begrijpen," vertelde de eerste spreker, de illusionist Gili, die de zaal inpakte met een korte ochtendshow. Visueel kunstenaar en Maarten Inghels had het vervolgens over meester-oplichter Piet Van Haut (over wie hij een boek schreef, 'Het mirakel van België). Wat is waar en wat niet? En wat is een leugen? Die vraag overstijgt wat in een boek beschreven staat: Maarten Schenk van Leadstories.com, lichtte toe hoe algoritmes en de nieuwe vorm van factchecking bij Meta en Facebook werken(spoiler alert: dat laatste lukt niet al te best) en gaf een belangrijke raad mee: aarzel niet om échte en goede dingen te liken en te scharen.
De aanwezigen kregen de hele dag door tips & tricks over hoe efficiënte marketing te combineren met impact op de wereld. Zeeman doet dat aan de hand van het woord 'zuinig', dat een economisch aspect omvat (de bedrijfsvoering) én zorg voor milieu en mens & maatschappij. "Onze grootste uitdaging is: hoe relevant te blijven terwijl we toch de impact op onze planeet verminderen," vertelde Caroline van Turennout van Zeeman.
Na de lunch werden de deelnemers opgesplitst, waarbij elke groep tussendoor werd getrakteerd op een gegidste rondleiding op het domein van de Verbeke Foundation, dat als centraal thema recyclage en vergankelijkheid heeft. Het Kunst-traject omvatte een presentatie van advertising creative Ruben van Dijk over AI en copyright - wanneer is kopiëren fout en wanneer houden we ervan? Hij trok ook paralellen tussen AI en kunstvervalsing: geen exacte kopie, maar wel werk 'in de stijl van'. Kunstenaar Simon Van Parys, een zelfverklaarde 'old school futurist', trainde een AI-model met zijn eigen kunstwerken, om vervolgens nieuw gegenereerde werken van het scherm te vertalen in fysieke objecten. AI gebruikt hij dus om zijn eigen verbeelding uit te breiden. In het specifieke AI-traject pleitte Mieke De Keteaere (Vlerick, imec) voor een correcte en ethische adoptie van AI. Vince Buyssens goot het over een andere boek en wil AI-hallunicaties net gebruiken voor creatieve meerwaarde op de werkvloer.
Over de werkvloer gesproken: Iris Gündel, radiomaker en actief bij Voorkans, benadrukte dat elke generatie daar een rol te spelen heeft. Generatie X (1956-1970) is the lost generation, Y (1971-1985) is the pragmatic generation, Y (of millennials, 1986-2000) is de generatie van de Screen Agers en Z (2011-2015) is de swiping generation. Wordt Gen Alpha de generatie van de AI Kids? Of die van de Google Kids?
Trix van der Vleuten (The Social Hub, Nijenrode) mocht de dag afsluiten met een pleidooi 'how to do good and make money at the same time'. Je moet de zakelijke uitdagingen vanuit ESG benaderen, zegt ze. Daarbij mag je nooit je eigen medewerkers (en je agency!) onderschatten en niet te vergeten: je moet er zelf ook echt in geloven. En met dat geloof op zak mocht iedereen nog een glaasje drinken en huiswaarts keren.
O ja, nog meer inspiratie vind je op Orbit by PUB, het jaarlijkse duurzaamheidstreffen van PUB. Afspraak tijdens het BAM Marketing Congress op 4 en 5 december 2025 en op het BAM Student Congress in maart 2026.
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]