Uitgevers krijgen eigen poool

Innovation / Media / News

poool A photo by Griffin Keller. unsplash.com/photos/leHDA08LbpcDe in 2016 in Bordeaux opgerichte start-up Poool staat ten dienste van media, zo leerden we tijdens de editie 2017 van het Future Media Lab. Poool lokt op een geleidelijke manier engagement en monetisation uit op basis van kwaliteitscontent. Bij Poool menen ze dat elke vorm van kwalitatieve informatie voor iedereen toegankelijk moet zijn en tezelfdertijd een vergoeding verdient. Men schakelt dus een 'simpel' principe in: frustratie wegens gesloten inhoud weghalen. Hoe? Door een paywall te installeren die is gebaseerd op het niveau van engagement van de lezers. Die krijgen veel gemakkelijker toegang tot de inhoud (en bovendien op een gepersonaliseerde manier) die normaal gezien enkel voor abonnees is voorbehouden. Terwijl de media dus gaandeweg alles kunnen verzilveren. Centraal daarbij staat een analysetool die het hele proces in kaart brengt en de diverse opties laat personaliseren.