United for Influencers: sector bundelt krachten voor betere bescherming, professionalisering en ethische reclame

Creators krijgen steeds vaker te maken met frustraties binnen het influencerlandschap. Van versnipperde richtlijnen tot praktische problemen zoals plots verlies van accounts en een gebrek aan professionele ondersteuning en bijgevolg het vertrouwen van de consumenten: de uitdagingen stapelen zich op. De sector heeft geluisterd en besloten in actie te komen voor een betere bescherming van de consumenten.
Op initiatief van de Influencer Marketing Alliance en de Raad voor Reclame hebben de sectororganisaties IMA, FeWeb en Raad voor Reclame en zijn leden ACC, BAM, UBA, UMA en JEP zich verenigd in het Belgische collectief “United for Influencers”. Hun doel? Samen werken aan betere bescherming en meer professionalisering voor iedereen binnen de influencerwereld.
Op 10 juni organiseert United for Influencers daarom een event waar alle actoren uit de sector — van creators, merken en agencies tot platforms en beleidsmakers — samenkomen om met elkaar in dialoog te gaan. Tijdens dit event wordt bovendien alvast een voorproefje van het Influencer Certificaat gedeeld, dat deze sectororganisaties in september samen met de steun van EASA lanceren.
United for Influencers in Dialogue: twee rondetafels, één missie
Geen droge presentaties of vage speeches, maar twee boeiende gesprekken waarin we samen vooruit willen. We gaan aan tafel met mensen die het kunnen weten, en vooral willen veranderen.
In Round Table 1 | Fragmentation in the landscape: multiple sets of guidelines wordt besproken hoe we voor duidelijkheid kunnen zorgen voor creators. We brengen creators samen met beleidsmakers, juristen en sectororganisaties om in dialoog te gaan over regels, verantwoordelijkheden en hoe we creators beter kunnen informeren en sensibiliseren.
In Round Table 2 | Working better together wordt onderzocht hoe creators, merken, agencies en platforms beter kunnen samenwerken. Concrete cases worden op tafel gelegd, van vage briefings en verloren accounts tot succesvolle campagnes waarin alles klikte. Dit gesprek focust op waar het beter kan en op wat al goed werkt. Sneak peek: het Influencer Certificaat.
Tijdens het event geven we ook een exclusieve eerste blik op het gloednieuwe Influencer Certificaat, dat in september 2025 gelanceerd wordt. Het doel? Meer duidelijkheid, bescherming en erkenning voor iedereen in de sector.
Inschrijven kan via deze link.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]