Vier Belgen in European Sponsorship Association Awards jury

News / People

Vier Belgische professionals – Delphine Baise (Spring Yellow), Wim Mathues (Wasserman Benelux), Neal Van Loock (UCLL) en Filip Waegemans (Skaut) – zijn geselecteerd als juryleden voor de 2025 European Sponsorship Association (ESA)-prijzen. Deze selectie onderstreept de toenemende rol van Belgische expertise in sponsoring en belicht tegelijkertijd de voornaamste uitdagingen die de sector moet aanpakken om verder te groeien.

Deze selectie erkent niet alleen de expertise van België, maar benadrukt ook de noodzaak om huidige uitdagingen in het sponsoringlandschap aan te pakken. Delphine Baise, oprichter van Spring Yellow met meer dan 20 jaar ervaring, ziet hierin kansen: "België heeft veel potentieel in sponsoring, maar benut dit nog onvoldoende. Sponsoring kan een krachtig middel voor betrokkenheid zijn, maar vereist strategisch inzicht en creatieve inzet van Belgische merken. Er is nu een kans om authentieke maatschappelijke en milieubetrokkenheid te tonen en partnerschappen om te zetten in sterkere consumentenrelaties."

Filip Waegemans, oprichter van Skaut, een bureau gespecialiseerd in het vergroten van de impact van sponsoring in muziek en sport, benadrukt het belang van het benutten van marketing- en communicatiekansen binnen sponsoring. Hij stelt dat sponsoring verder moet gaan dan enkel financiële steun en juist moet bijdragen aan een sterkere band met het publiek door middel van gerichte marketingstrategieën en communicatieve inspanningen om de merkzichtbaarheid, commerciële waarde, en betrokkenheid van het publiek te versterken. Succesvolle ESA-cases internationaal tonen aan dat sponsoring steeds creatiever en effectiever wordt ingezet.

Neal Van Loock, docent evenementsponsoring aan de UC Leuven-Limburg, onderstreept de cruciale rol van creativiteit in de sector: "Sponsoring vraagt vandaag de dag – en zeker in de toekomst – om creatieve activaties die fans op evenementen betrekken en via sponsoring unieke ervaringen bieden. Dit levert sponsors direct contact met de doelgroep op, biedt fans een extra beleving op het evenement en is daarnaast gunstig voor de organisator. Een duidelijke win-win-win."

Wim Mathues, SVP brands & properties en country director Benelux bij Wasserman, legt de focus op de toekomst van sponsoring: "De ontwikkeling van sponsoring in België hangt af van ons vermogen om te innoveren, vooral op het gebied van digitale activaties. Jonge, technisch onderlegde doelgroepen verwachten gepersonaliseerde, datagestuurde ervaringen. Merken moeten aanwezig zijn waar deze ‘nieuwe’ consumenten kijken, leven en consumeren. Het is daarom essentieel om deze trends te omarmen; anders lopen merken het risico achter te blijven in het snel veranderende sponsor- en marketinglandschap."