Wie late ritten rijdt heeft een groot risico om slaperig achter het stuur te zitten. De VSV en Bonka Circus organiseerden in december daarom een slaperigheidstest in het verkeer. Daaruit bleek dat een op de drie bestuurders tijdens een late rit in zijn of haar “biologische nacht” rijdt: het moment dat je lichaam aangeeft te moeten slapen. Dat leidt tot 30% meer risico om betrokken te raken bij een ongeval. Koffie, gevolgd door een powernap van 15 minuten, is de enige oplossing om alertheid tijdens late ritten te boosten. Dat inzicht vormt de basis voor de campagne, die vanaf 3 februari in heel Vlaanderen wordt gevoerd.
“Iedereen weet dat slaperigheid achter het stuur gevaarlijk is. Maar nooit eerder werd er op Vlaamse wegen een grootschalig onderzoek tijdens late ritten gedaan,” legt Vincent Janssen, creatief directeur bij Bonka Circus, uit. “Daarom organiseerden we de eerste slaperigheidstest ooit op Vlaamse wegen. 382 vrijwillige bestuurders deden mee: een speekseltest en een vragenlijst brachten inzicht in het biologische slaapritme.”
De resultaten zijn opvallend: Bij 1 op de 3 autobestuurders (33%) gaf het melatoninegehalte aan dat ze reden in hun “biologische nacht” – de periode waarin hun lichaam aangeeft dat ze eigenlijk zouden moeten slapen. Na middernacht liep dit aandeel zelfs op tot 50%. Dit heeft een negatieve invloed op de veiligheid: bestuurders die tijdens hun “biologische nacht” rijden lopen 30% meer risico om in een ongeval betrokken te raken. “Deze cijfers tonen nog maar eens aan dat slaperigheid achter het stuur een onderschat probleem is. Zeker tijdens late ritten: een aanzienlijk deel van de bestuurders is onderweg terwijl ze eigenlijk zouden moeten slapen. Daarom is het beter om late ritten te vermijden als je kan,” zegt Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters.
Uit de resultaten van de test konden slaapexperten van Chrono@Work profieltypes bepalen die iedere Vlaamse bestuurder inzicht verschaft in het eigen slaapritme. Op beloofd.be kunnen bestuurders aan de hand van een vragenlijst de eigen “biologische nacht” berekenen én inzicht krijgen in wanneer ze rijden best vermijden. Indien je op dat moment toch op de baan moet, kan je best eerst koffie drinken, gevolgd door een powernap van 15 minuten. Experten stellen dat dat het enige is het dat op zo’n momenten effectief slaperigheid bestrijdt.
Vlamingen krijgen deze boodschap mee via baanaffiches langs de autostraden en gewestwegen, tankpistolen in Vlaamse tankstations en via digitale schermen op eventlocaties zoals bijvoorbeeld de Lotto Arena. Op sociale mediakanalen zoals Instagram, Facebook en Youtube wordt de campagne verder ondersteund door video’s die de slaperigheidstesten en de resultaten ervan in beeld brengen. Influencers zoals Frances Lefebure en Charlotte Leysen ontvingen een powernap kit met een mug en een slaapmasker, zodat ze zelf de juiste tools in de wagen hebben.
Om slaperigheid achter het stuur bij (lange) ritten te voorkomen is 8 uur nachtrust nog steeds de norm. Hier voerden de VSV en Bonka Circus reeds campagne rond in 2018.
Credits
Client: VSV - Vlaamse Stichting Verkeerskunde
Client contact: Nele Bollen, Ingrid Geeraerd, Stijn D’Hondt, Tini De Smedt
Strategisch directeur: Peter Verbiest
Creatief directeur: Vincent Janssen
Creatief team: Jesse Vanophalvens, Simon Willems
Client Service Director: Julie Proesmans
Accountmanagers: Kristof Debacker, Raisa Vanvoorden
Script & Regie: Stijn Van Hemelrijck
Design: Gilles Valkenborg
3D beeld: Miysis
Productie: Medialife
Onderzoek: Chrono@Work Social
Media: SoBuzzy
Online Platform: Happy Volcano
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]